Verstappen: pijnlijke momenten voorkomen

Max Verstappen in Monaco EPA

In de schaduw van zijn winnende en feestende teamgenoot Daniel Ricciardo keek Max Verstappen zondag terug op zijn Grand Prix van Monaco. In plaats van mee te doen om de zege, moest hij zich een weg zien te banen door een veld van veel langzamere collega's. Zijn inhaalrace op het smalle stratencircuit eindigde op de negende plaats: goed voor twee WK-punten.

Verstappen had bijna 24 uur de tijd om de domper van zaterdag te verwerken. In de derde training ging het helemaal mis. Als snelste coureur knalde hij in de omheining, kon hij niet meedoen aan de kwalificatie en wist hij dat een hoofdrol in Monaco voor het vierde jaar op rij onmogelijk zou zijn. Wie achteraan start in Monaco is kansloos voor de eindzege.

Pijnlijke momenten

"Dat zijn pijnlijke momenten. Die moet je voorkomen", zei hij na de race. Verstappen begon als twintigste. Bij de start pakte hij direct twee bolides van Renault en daarna werkte hij zich gestaag naar voren. "Dat hielp wel, die twee bij de start", keek hij terug.

Verstappen kreeg halverwege de race wat problemen met de versnellingsbak en wisselde laat (na 48 ronden) van banden. "De ultrasoftband bleek vandaag niet zo goed. De hypersofts waren veel constanter. En de snelheid is het hele weekeinde geen probleem geweest", was zijn analyse.

Tevreden

Uiteindelijk was Verstappen tevreden. "Ik heb geprobeerd het beste ervan te maken. Het seizoen is sowieso nog niet zo goed verlopen. Het is echter erger als je niet snel genoeg bent en dat is niet het probleem", zei hij. "De teleurstelling heb ik zaterdag al verwerkt. Belangrijkste is dat je hiervan leert."