ANP

Grote internationale dranken- en voedingsconcerns doen te weinig aan het gezonder maken van hun producten en het goedkoper maken van gezonde producten. Dat komt naar voren uit een langlopend internationaal onderzoek dat door een Nederlandse stichting wordt uitgevoerd.

Het onderzoek rangschikt 22 bedrijven in de drank- en voedingssector op basis van wat ze doen om een zwakke gezondheid als gevolg van een slecht voedingspatroon terug te dringen. De bedrijven hebben gezamenlijk een jaaromzet van 425 miljard euro om.

De onderzoekers analyseerden ruim 23.000 producten in negen landen en letten daarbij op onder andere zout, suiker en verzadigde vetten. Minder dan een derde van de producten werd door hen als gezond gekwalificeerd.

De bedrijven doen veel aan marketing voor ongezonde producten voor kinderen, zegt ATNF-directeur Inge Kauer. Wel zijn ze sinds de vorige index van 2016 beter hun best gaan doen. Ze maken bijvoorbeeld producten voedzamer, geven meer informatie over ingrediënten, voedingswaarde en gezondheid van producten en ondersteunen voorlichtingsprogramma's.

Negen bedrijven scoren vijf of hoger op een schaal van tien, in 2016 waren dat er maar twee. De gemiddelde score steeg van 2,5 naar 3,3, maar blijft volgens de onderzoekers laag.

Stijgers en dalers

Het grootste voedingsmiddelenconcern van de wereld heeft het de afgelopen twee jaar het beste gedaan. Het Zwitserse Nestlé voert de ranglijst aan, omdat het bovengemiddeld presteert op alle gebieden die de index in kaart brengt. Nestlé scoort 6,8 uit 10. Het Nederlands-Britse Unilever, vorig jaar nog eerste, is nu tweede in de ranglijst. Het Nederlandse Friesland-Campina, de nummer vier van de index, is de grootste stijger in de lijst.

De Friese zuivelgigant heeft dat te danken aan een nieuwe bedrijfsstrategie, aldus de index. Kern daarvan is het wereldwijd verbeteren van de voeding. Tegelijk wil het bedrijf de prijzen zodanig in de hand houden, dat de producten voor iedereen toegankelijk zijn, maar de boeren toch een goed inkomen hebben.

Enorme kosten

Wereldwijd lijdt één op de drie mensen aan overgewicht of ondervoeding, schrijven de onderzoekers. Bijna twee miljard mensen hebben overgewicht of zijn obees. Ruim achthonderd miljoen mensen lijden honger. Verder hebben ook twee miljard mensen een gebrek aan essentiële vitaminen en mineralen.

De kosten die samenhangen met slechte voeding en ondervoeding zijn enorm. Volgens de Wereldvoedselorganisatie FAO bedragen die jaarlijks zo'n 3000 miljard euro. Daarvan zijn 1530 miljard euro het gevolg van ondervoeding en gebrek aan essentiële vitaminen en mineralen.

Effectief

Investeren in het verbeteren van voeding levert veel op in termen van gezondheid en economische groei. Elke euro die geïnvesteerd wordt, zou volgens de auteurs van de index uiteindelijk 45 euro aan waarde opleveren. Juist het rendement van die investeringen heeft ervoor gezorgd dat gezondere voeding een belangrijk onderdeel vormt van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties eind 2015 overeenkwamen.

STER reclame