Een optreden van het Metropole Orkest in Muziekgebouw 't IJ in Amsterdam
Aangepast

'Het Metropole Orkest gaat zo richting de afgrond'

Barre tijden voor het Metropole Orkest. Het Nederlandse orkest, dat al jaren tot de wereldtop behoort, leeft al zes jaar van een sterk gekrompen budget. De salarissen van de musici zijn gehalveerd en zij moeten op zoek naar extra inkomsten.

Zoals violist Sarah Koch, die nu ook werkt als muziekmakelaar: ze regelt optredens voor collega's op feesten. Violist Willem Kok werkt nu parttime als vuilnisman. "Toen het orkest werd getroffen door bezuinigingen heb ik dat ook gedaan. Omdat ik echt het gevoel had dat het orkest naar de klote ging. Ik moest gaan kijken naar andere dingen."

Kok speelt al zijn hele leven viool, 28 jaar bij het Metropole. Hij leeft voor mooie concerten. "Grandioos. Met het hele orkest beleef je tegelijkertijd hetzelfde gevoel, het hele orkest stijgt als het ware op. Iedereen is gespitst op elkaar, dat is het mooie ervan."

Niet iedereen gaat op zoek naar een andere inkomstenbron, want een extra baan is vaak moeilijk te combineren met een baan als topmusicus in een orkest. Dus kiezen sommigen ervoor hun huis te koop te zetten. Anderen belanden door alle stress in een burn-out.

Zes weken vrij

Er is al weken geen werk voor de violisten. En weinig werk voor de rest. "We leven nog als orkest, we doen leuke projecten, maar veel te weinig om de kwaliteit de waarborgen en te handhaven", zegt saxofonist Max Boeree. "We zijn nu soms vijf à zes weken vrij, dan komen we weer bij elkaar voor twee repetities en een concert. Zo staat de kwaliteit gewoon onder druk."

Het Metropole Orkest heeft een lange geschiedenis. Begonnen als omroeporkest boekte het Metropole het ene na het andere succes. Het orkest staat wereldwijd al jaren in de top: zo won het onder andere drie Grammy's en de Edison Oeuvre Award. En toch kan het niet genoeg geld verdienen.

Kunst- en cultuuradviseur Bastiaan Vinkenburg. "Het systeem van een orkest kost gewoon heel veel geld. Omdat heel veel mensen in zo'n productie meedoen. Die moeten ook repeteren en vernieuwen."

Op deze manier gaat het orkest richting de afgrond, vreest Sarah Koch. "Als we echt als orkest willen blijven functioneren, op de kwaliteit die verwacht wordt, dan kunnen we niet op deze manier blijven doorgaan."

Reportage: Grote zorgen voor Metropole Orkest

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl