Lammers: superstrakke en stabiele rondetijden van Max, fenomenaal

Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Verstappen dankt podiumplaats aan kleine stuurbewegingen, zegt Lammers

Het was een kwestie van tijd voor Max Verstappen weer eens een podiumplaats zou behalen, stelt Jan Lammers, de Formule 1-analist van de NOS. De jonge Limburger verspeelde in de eerste vier races zijn kansen met soms vrij onbesuisde inhaalacties, maar in Barcelona snelde hij bijna probleemloos naar de derde plaats.

De malaise van de eerste vier races is volgens Lammers mede het gevolg van de nieuwe fase waarin Verstappens carrière is beland. "Wat je niet moet vergeten is dat Verstappen de gevestigde orde omgegooid heeft de laatste jaren. Eerst dachten de anderen: laat maar gaan. Maar ze geven hem nu geen centimeter meer, het wordt dringen."

Geen problemen met Ricciardo

Twee weken geleden zaten Verstappen en teamgenoot Daniel Ricciardo elkaar in Bakoe flink in de weg, met als gevolg een botsing waarmee de twee coureurs elkaars kansen om zeep hielpen. Afgezien van de eerste paar bochten kwamen beide Red Bull-coureurs in Barcelona nauwelijks in elkaars buurt. Volgens Lammers is dat de verdienste van Verstappen, die zijn teamgenoot twee plaatsen achter zich zag finishen.

Lammers: "De verschillen zijn zo klein. Als je na het loslaten van de rem het gas intrapt met de juiste stuurbeweging, kun je een fractie van een seconde winnen. Kijk naar de kwalificatie, daar was het verschil tussen beide Red Bulls tweeduizendste."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Samenvatting GP Spanje: Verstappen naar eerste podiumplaats van het jaar
Deze video is alleen in Nederland te bekijken.

"Die hele kleine verschillen kunnen ervoor zorgen dat je banden iets minder snel slijten. Max stelt het podium veilig met superstrakke en stabiele rondetijden. Dat zag er fenomenaal uit."

'Vettels eerste stop was te vroeg'

De pitsstopstrategie van Ferrari baarde opzien. Sebastian Vettel kwam tot twee keer toe binnen, terwijl de andere coureurs van de topteams maar één keer hun banden wisselden.

"Veel mensen zeiden: wat stom dat ze nog een keer naar binnen gingen", zegt Lammers. "Maar je moet je realiseren dat hij nog 48 ronden moest rijden. Waarschijnlijk was de tweede pitsstop niet onnodig, de eerste was te vroeg."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Lammers: wie een hoog rendement wil, moet risico's nemen

Verstappen moest het laatste deel van de race zien te overleven met een beschadigde voorvleugel. De Limburger tikte de bolide van Lance Stroll aan tijdens een virtuele safety car-situatie, na het uitvallen van een andere bolide.

"Als Stroll zit te slapen, moet je scherp zijn", zegt Lammers, "Max zit erbovenop, iedere fractie die je kan pakken, is het verschil tussen een tweede en derde plaats."

"Natuurlijk is het link, maar zoals ze in het zakenleven zeggen: als je een hoog rendement wil hebben, moet je risico's nemen."

STER Reclame