'Tesla's beurswaarde is het geheim van Musk, maar het kan zo over zijn'

Aangepast
Reuters

Elon Musk die zegt dat alles goed komt met Tesla. Autojournalist Wim Oude Weernink gelooft niets van de woorden van de topman van de Amerikaanse autofabrikant die afgelopen kwartaal een recordverlies leed. "De ambities van Musk hebben geen grenzen, maar het nieuwste model dat Tesla echt op de rails moet zetten als grote speler komt maar niet op gang", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.

Want van de vorig jaar gepresenteerde Model 3 zijn al 450.000 bestellingen binnen, maar de productie hapert. In totaal maakte Tesla inmiddels bijna 23.000 auto's van het nieuwe model, een gemiddelde van ruim 2100 per week.

NOS op 3 legt het in onderstaande video in een minuut uit:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Waarom Tesla verlies maakt

Gisteren maakte Tesla, dat in 15 jaar tijd nog nooit winst maakte, de laatste kwartaalcijfers bekend en die waren allesbehalve positief. De fabrikant van elektrische auto's en accu's maakte in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 600 miljoen euro. Dat is ruim twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. En dat heeft vooral te maken met de haperende productie van Model 3.

In Nederland is bijvoorbeeld de huidige levertijd van een Tesla Model 3 een half tot driekwart jaar. Tesla verwacht de eerste modellen begin 2019.

Musk vertelde dat alles goed komt in de tweede helft van dit jaar. "Dan gaat het volgens hem gebeuren", zei Oude Weernink. "Vanaf juli beloofde Musk dat Tesla 5000 auto's per week gaat maken. Dat zijn 150.000 auto's per jaar. Dat is een enorm aantal voor een fabriek die geen enkele ervaring heeft met massaproductie."

De vraag is dus of Tesla die productie wel aankan. "Kan hij die aantallen waarmaken of in ieder geval vasthouden? Die 450.000 bestellingen zal hij moeten leveren. Maar hoe het daarna gaat, is de grote vraag."

Want Tesla krijgt ook steeds meer te maken met concurrentie. "Nissan is al een paar jaar de grootste producent van elektrische auto's en Volkswagen en Hyundai komen daar nu bij", zei Oude Weernink.

Amerikaanse analisten die altijd positief waren en de beurskoers maar zagen stijgen, denken nu ook: dit kan zo niet langer.

Wim Oude Weernink, autojournalist

Het automerk heeft het sowieso niet gemakkelijk de laatste tijd. Naast de productieproblemen kwam het negatief in het nieuws door een dodelijke ongeluk met de zelfrijdende auto en riep Tesla auto's terug.

"Als je nieuw de markt op komt, moet je toch het vertrouwen van de consument hebben", zegt Oude Weernink. "Als je dan processen krijgt vanwege de veiligheid, terugroepacties en dodelijke ongelukken, dan gaan mensen op een gegeven moment zeggen: is dat Tesla nou echt zo serieus?"

Dat 2018 een overgangsjaar is voor Tesla dat positief gaat eindigen, zoals Musk beloofde, gelooft de autojournalist dan ook niet. "En ik ben zeker niet de enige. Ook Amerikaanse analisten die altijd positief waren en de beurskoers maar zagen stijgen, denken nu ook: dit kan zo niet langer."

Op kritische vragen van journalisten zat Musk in ieder geval niet te wachten gisteravond. "Die vragen zijn zo saai, ik word er gek van", zei hij. Door die reactie daalde de beurskoers met 5 procent en verloor Tesla 2,2 miljard dollar aan beurswaarde.

Over paar maanden afgelopen?

Die beurswaarde is meteen ook het geheim van Musk, zei Oude Weernink. "Het is een heel vreemde situatie dat een bedrijf dat nu 15 jaar bestaat, nog nooit winst heeft gemaakt en alleen maar megaverliezen heeft, een beurswaarde heeft van 51 miljard dollar."

"Dat is een stevig bezit. Maar Musk heeft het afgelopen kwartaal wel een miljard opgebrand. Hij heeft nog maar 2,7 miljard in kas. Dat lijkt veel, maar in dit tempo is het over een paar maanden toch wel afgelopen", denkt de autojournalist. "Heel voorzichtig hoor je hier en daar dat het zelfs in een faillissement zou kunnen eindigen."

Maar Tesla heeft een groot voordeel. "De reputatie, de brand name, is het sterkst. Dus dan zou het zo maar kunnen dat een Chinese fabrikant met veel geld zegt: dat is een mooi hapje, laten we dat kopen. Dan hoeven we niet de naam vast te leggen en hebben we meteen een gezicht in de markt. Zoiets is niet ondenkbaar", besluit Oude Weernink.

STER Reclame