NOS Nieuws Binnenland Buitenland Aangepast

Enorm schip met droogdokken komt maar nét de haven van Willemstad in

Dick Drayer / NOS

Het was nog even spannend, op zee voor de kust van Curaçao. Daar lag al enkele dagen een groot Chinees zwareladingschip met een bijzondere vracht: twee drijvende dokken voor de scheepswerf van het eiland. De eerste poging om het grote schip naar binnen te loodsen mislukte gisteren door de stevige wind. Vandaag, in alle vroegte, lukte het wel.

Een precisie-operatie, want het grootste dok is 230 meter lang en 45 meter breed. De Sint Annabaai in Willemstad, die toegang biedt tot de haven, is breed genoeg, maar de Julianabrug eroverheen meet 56 meter. Dat is maar 2 meter hoger dan de carrier waarmee de dokken werden binnengeloodst.

En dat ging zo:

Zo gingen de droogdokkken onder de brug door

Damen Shiprepair Curaçao nam vorig jaar de oude Curaçaose Dokmaatschappij (CDM) over en investeert de komende jaren meer dan 30 miljoen euro om de werf weer operationeel en concurrerend te krijgen. Zo worden, naast de bestaande twee dokken, twee nieuwe drijvende dokken operationeel gemaakt.

Helemaal nieuw zijn die dokken overigens niet. Het grootste heeft jarenlang dienstgedaan in Vlissingen, het kleinere in Pernis. 1 april vertrokken beide op één carrier voor een reis van bijna 9000 kilometer om vandaag dus in Willemstad aan te komen.

"Curaçao is voor Damen Shiprepair Curaçao bijzonder interessant", zegt managing director Lodewijk Franken. "Het eiland ligt strategisch op de route van en naar het Panamakanaal, buiten het orkaangebied en goed beschermd in het Schottegat, bereikbaar via een brede en diepe natuurlijke baai, de Sint Annabaai."

Het Nederlandse bedrijf hoopt vooral Aziatische klanten aan te trekken, die langs Curaçao varen en in de regio actief zijn. Containerschepen, olie- en gastankers, maar ook kleinere sleepboten en de vloot van de Koninklijke Marine, die zijn basis heeft naast de werf in Willemstad.

De nieuwe dokken zullen in augustus operationeel zijn.

STER reclame