Ondanks grootste crisis ooit is omzet Facebook bijna 10 miljard euro

Aangepast
Reuters

Het eerste kwartaal van Facebook in 2018 was onstuimig, met op de valreep het grootste schandaal waar het bedrijf in zijn geschiedenis mee te maken heeft gehad. Maar hiervan is vooralsnog niks terug te zien in de financiën.

De omzet kwam uit op 11,97 miljard dollar, omgerekend 9,83 miljard euro. Vorig jaar was dit nog bijna 6,6 miljard euro. Dat is 460 miljoen meer dan waar analisten van Wall Street op hadden gerekend.

Daarnaast zijn er nu maandelijks 2,2 miljard gebruikers actief. Ook dat is meer dan verwacht. Hoeveel mensen rond alle verwijder-acties Facebook ook echt hebben verwijderd, is niet duidelijk. Zuckerberg sprak eerder over "een niet-significant aantal".

In gesprek met analisten zei Facebooks financiële baas dat de nieuwe Europese privacywet wel gevolgen kan hebben voor de gebruikersgroei. Die nieuwe wet treedt op 25 mei in werking. Hij denkt dat de nieuwe regelgeving ertoe kan leiden dat de groei het volgende kwartaal in de EU afvlakt of dat er zelfs sprake zal zijn van een daling.

Belangrijkste cijfers op een rij (stand op 31 maart):

  • 1,45 miljard dagelijkse actieve gebruikers
  • 2,20 miljard maandelijks actieve gebruikers
  • Mobiele advertenties vertegenwoordigen 91 procent van alle advertenties (eerste kwartaal in 2017 was dat nog 85 procent)
  • Facebook heeft ruim 27.000 medewerkers (bijna 50 procent meer dan een jaar eerder)

"Ondanks dat we te maken hebben met grote uitdagingen, zijn onze gemeenschap en ons bedrijf krachtig aan 2018 begonnen", zegt topman Mark Zuckerberg in een verklaring over de cijfers. Hij benadrukt daarin opnieuw dat zijn bedrijf breder moet kijken naar de verantwoordelijkheid die het heeft. Ook wil zijn bedrijf ervoor zorgen dat het platform voor goede dingen wordt gebruikt.

Daarmee is er na weken van vooral negatieve berichtgeving een lichtpuntje voor Facebook te zien. Beleggers lijken er net zo over te denken. Het aandeel van Facebook staat nabeurs op ruim vier procent in de plus. Dat was eind maart wel anders.

Er was overigens van tevoren geen aanleiding om te denken dat de cijfers negatief zouden uitvallen. Het eerste kwartaal, waar deze cijfers over gaan, liep al op z'n einde toen het schandaal naar buiten kwam. Dat gebeurde in het weekend van 17 maart. Het kwartaal eindigt op 31 maart. Maar of in het volgende kwartaal wel een 'reactie' op het schandaal in de cijfers terug te zien is, is maar de vraag.

Daarnaast waren er geen indicaties dat adverteerders op grote schaal zouden gaan stoppen vanwege de problemen. Wat dat betreft blijft het platform voor adverteerders te belangrijk om daar niet aanwezig op te zijn. Net als andere kwartalen komt vrijwel al het geld dat Facebook verdient binnen via advertentie-inkomsten.

Gegevens van 87 miljoen gebruikers

Facebook ligt al weken onder vuur vanwege een schandaal rond databedrijf Cambridge Analytica. In maart brachten The Observer en The New York Times naar buiten dat via een persoonlijkheidstest-app in 2014 zonder toestemming gegevens van 50 miljoen veelal Amerikaanse kiezers waren verzameld. Later steeg dat getal naar maximaal 87 miljoen en bleken onder hen ook maximaal 90.000 Nederlanders.

Hun informatie kon worden verzameld omdat Facebook het toen toestond aan onderzoekers om voor wetenschappelijke doeleinden niet alleen data van gebruikers van de app in kwestie te verzamelen, maar ook van hun vrienden. Die mogelijkheid werd dus misbruikt. Kort nadat de gegevens werden verzameld in 2014 sloot Facebook deze optie al. Onlangs beperkte het bedrijf de data die ontwikkelaars van gebruikers kunnen krijgen nog veel verder.

Daarnaast bleek dat Facebook al in 2015 op de hoogte was van het dataverzamelen, maar toen besloot het bedrijf om hier niks over naar buiten te brengen. Dat alles leidde de afgelopen tijd tot een vertrouwenscrisis. Een voorlopig hoogtepunt daarin waren een tweetal hoorzittingen met topman Zuckerberg die in totaal tien uur duurde.

Twitter

Eerder vandaag maakte ook Twitter zijn kwartaalcijfers bekend. Voor het tweede kwartaal op rij heeft Twitter winst gemaakt. Maar die is met 61 miljoen dollar wel minder dan de winst van 91 miljoen dollar vorig kwartaal. Het aantal maandelijkse gebruikers van Twitter steeg afgelopen kwartaal met 6 miljoen naar 336 miljoen.

Het overgrote deel van de nieuwe gebruikers kwam van buiten de Verenigde Staten. Dankzij meer advertentieverkopen in met name Azië steeg de omzet met 21 procent naar 665 miljoen dollar.