Een vrijwilliger aan de telefoon
Aangepast

Vrijwilligers onder druk: 'Zo kan het niet langer'

Van de duizend telefoontjes die de landelijke luisterlijn Sensoor per dag krijgt, zijn er zo'n 350 van mensen met psychische problemen. "Dat aantal stijgt schrikbarend", zegt directeur Monique van Bijsterveld van Sensoor. "Wij horen van mensen terug dat het geen zin heeft om psychische hulp te zoeken, want de wachttijden zijn te lang."

Vrijwilligers onder druk: 'Zo kan het niet langer'

"Er zijn mensen die ons veelvuldig bellen en die groep wordt steeds groter. Mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor, maar dan steeds opnieuw en dat is best heftig", zegt Van Bijsterveld. Vorig jaar voerde Sensoor ongeveer zesduizend gesprekken per maand met mensen, nu zijn dat er achtduizend.

Kalmeren

"Fijn dat die mensen ons bellen", zegt vrijwilliger Pauline van Wakeren. "Het lijkt me verschrikkelijk, want als je depressief bent en je hebt geen snelle afspraak is het niet zo dat je in de tussentijd geen last heb van je depressie. Dan is het fijn dat ze ons kunnen bellen en we ze kunnen kalmeren. Maar mijn zorg is dan, hoe is het morgen met jou? Geen idee, ik ben geen professionele hulpverlener."

Er zijn mensen die zeggen: het heeft toch geen zin want ik sta op een wachtlijst en het wordt toch niets.

Monique van Bijsterveld, directeur Sensoor

De medewerkers van Sensoor merken in hun gesprekken dat mensen met psychische problemen niet weten wat ze moeten omdat er wachtlijsten zijn van drie maanden of langer. "Of omdat mensen wel in een behandeltraject zitten, maar dat er zes weken tussen de afspraken zit", zegt Van Bijsterveld.

Paniek

"Er zijn ook groepen mensen die zeggen: het heeft toch geen zin want ik sta op een wachtlijst en het wordt toch niets."

Het gevolg is volgens Sensoor dat mensen in psychische nood vaker grote onrust ervaren, meer in paniek zijn en dat ze meer zorgen hebben. "Ze bellen dan naar ons en onze vrijwilligers kunnen het gesprek dan wellicht even naar een positief einde draaien, maar dat is geen hulpverlening."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl