Schepen in het haven- en industriegebied de Botlek
NOS NieuwsAangepast

Vijf miljoen kuub eruit, Nieuwe Waterweg wordt 1,5 meter dieper

Komend halfjaar worden de Nieuwe Waterweg en de wateren in de Botlek anderhalve meter dieper. Vandaag begint het baggerwerk, dat bedoeld is om het havengebied van Rotterdam bereikbaar te houden voor steeds grotere zeeschepen.

Om het Botlekgebied te bereiken, moeten sommige schepen nu op de Maasvlakte deels hun lading lossen. Anders liggen de vrachtreuzen, meestal gevuld met brandstoffen, chemicaliën, ertsen en andere bulkgoederen, te diep om bij de raffinaderijen en andere locaties in het havengebied te komen. Het laden op de Maasvlakte kost extra tijd en geld. Daarom is de verdieping "heel belangrijk", zegt projectleider Edwin Hupkes van het Havenbedrijf Rotterdam.

"Het gaat tussen de 50 en 70 miljoen euro kosten, maar het levert uiteraard meer op", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. De investering is volgens hem onmisbaar om te concurreren met andere havens in Europa. Want het Panamakanaal is onlangs verdiept, dus de standaardmaat voor schepen is wereldwijd weer iets gegroeid.

Het gaat om dit gedeelte

De Nieuwe Waterweg en het Scheur wordt daarom tussen Hoek van Holland en de Beneluxtunnel verdiept, een stuk van ongeveer 25 kilometer. Het gebeurt met een zogenoemde sleephopperzuiger. "Een soort grote stofzuiger die het zand en slib opzuigt", zegt Hupkes. Hij verwacht dat er zo'n vijf miljoen kuub wordt opgezogen. Daarna wordt het slib verspreid over de zeebodem.

Het maximum bereikt

De Nieuwe Waterweg wordt 16,40 meter diep en de Botlek 15,90. Voor de Botlek is daarmee het maximum bereikt. Dieper is niet toegestaan omdat anders de Maeslantkering niet meer goed kan functioneren. En net iets dieper komt het dak van de toekomstige Blankenburgtunnel te liggen. De laatste keer dat de vaargeul werd uitgebaggerd was in 2001. Toen werd de geul met een halve meter verdiept.

Maakt het havenbedrijf zich geen zorgen dat het door deze beperking de concurrentieslag uiteindelijk verliest? "Nee", zegt Hupkes. Andere havens in de buurt kampen volgens hem met hetzelfde probleem en hebben nu al ondiepere vaargeulen. "Neem de haven van Antwerpen, die kan ook niet dieper." En de allergrootste schepen kunnen volgens Hupkes altijd terecht bij de Europoort of de Maasvlakte. Daar is de maximale vaardiepte 23 meter.

Vandaag begint het voorbereidende werk en in september moet de verdieping klaar zijn. Het Havenbedrijf Rotterdam hoopt zo dat er jaarlijks 15.000 vrachtschepen gebruik blijven maken van de waterroute.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl