ANP

Zorgpartijen: patiënten kunnen straks allerlei medische gegevens inzien

time icon Aangepast

De Patiëntenfederatie, zorgverleners, verzekeraars en andere zorgpartijen doen een proef voor een elektronische gezondheidsomgeving, waarin allerlei bestaande apps informatie met elkaar uitwisselen.

Op een website of app moeten patiënten straks al hun medische gegevens in kunnen zien. Bijvoorbeeld die van de huisarts, apotheek, tandarts, fysiotherapeut en psycholoog. Die kunnen nu nog geen informatie uitwisselen met bijvoorbeeld patiëntenportalen van ziekenhuizen, maar dat wil de Patiëntenfederatie in de toekomst wel, voor het gemak van patiënten.

'Regie bij patiënt'

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) subsidieert de proef met 3 miljoen euro. Minister Bruno Bruins voor Medische Zorg zegt in een interview met de Volkskrant dat de test in de zomer afgerond moet zijn.

Vanaf volgend jaar zouden patiënten de 'persoonlijke gezondheidsomgeving' (pgo) moeten kunnen gebruiken. Volgens de minister verschilt het pgo wezenlijk van het elektronisch patiëntendossier dat de Eerste Kamer in 2011 vanwege privacybezwaren wegstemde. "De regie ligt bij de patiënt", zegt Bruins in de krant. "We maken afspraken over een standaard waarmee gegevens gebundeld kunnen worden als de patiënt en de zorgverlener het allebei willen."

Het gaat om een technische proef om te zien of bestaande apps, zoals van Apple, Google, Philips en Siemens, beveiligd met elkaar kunnen communiceren. "Als het over gezondheid gaat, wil je niet dat gegevens op straat komen te liggen", zegt Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in het NOS Radio 1 Journaal. Garanderen dat het nieuwe systeem waterdicht is, kan Veldman niet. "Maar we kunnen wel hele hoge eisen stellen. Die liggen nog hoger dan bij DigiD."

'De beste behandeling'

De zorgverzekeraars krijgen geen toegang tot de gegevens, belooft de federatie. Maar denkbaar is dat de verzekeraars kosten voor bepaalde apps gaan vergoeden, zegt een woordvoerder. "Zij hebben er belang bij dat de patiënt goed op de hoogte is en de beste behandeling kan krijgen."

STER Reclame