Scholieren
Aangepast

Zij lopen uit de les als protest tegen de wapenwetgeving

  • Suzan Yücel en Stella Vrijmoed

  • Suzan Yücel en Stella Vrijmoed

De scholierenprotesten in de Verenigde Staten gaan door. Vandaag verlaten leerlingen door het hele land vanaf 15.00 uur (Nederlandse tijd) zeventien minuten lang hun schoollokaal tijdens de zogeheten National school walkout. Eén minuut voor ieder slachtoffer van de schietpartij op een school in Parkland, in de staat Florida.

Ze spreken zich uit voor een strengere wapenwet. Het is een initiatief van leerlingen zelf. Iedere school mag de invulling van de herdenking zelf bepalen. NOS op 3 spreekt met vier scholieren die straks meelopen.

Amarins (18) zit op school in Washington DC. Daar pakken ze het protest groter aan dan alleen die 17 minuten. Omdat het Witte Huis in Washington zit, lopen de scholieren uit de buurt daarheen om te protesteren.

Ook is er daar de mogelijkheid om je alvast te registreren om te stemmen voor de tussentijdse verkiezingen in november. In Amerika moet je je namelijk opgeven als je wil stemmen. Amarins: "Ik vind het belangrijk dat jonge mensen bij de aankomende verkiezingen hun stem gaan laten horen en deel uitmaken van de politiek."

Voor haar is een strengere wapenwetgeving de eerste stap naar een veiligere samenleving. "Dit protest gaat zeker een verschil maken", zegt ze. "We zien nu zo'n grote beweging van mensen die samen protesteren voor verandering."

"Alle leerlingen vinden dat het zo niet langer kan", zegt Loes van den Bunt (16). Ze is Nederlandse uitwisselingsstudent op een high school in North Carolina. Ook op haar school verlaten vrijwel alle scholieren de les.

"We schrijven brieven aan de senator van North Carolina. Tijdens het protest stoppen we die in een grote doos die de school later verstuurt aan de senator. Waarschijnlijk gaan we ook op de grond liggen, maar dat is nog niet zeker." Na de schietpartij in Parkland lagen bij meerdere protesten mensen op de grond, dat staat symbool voor de gevallen slachtoffers door wapengeweld.

Na de schietpartij in Parkland is iedereen volgens Loes een stuk alerter. "We hebben een intercom waar we mededelingen uit krijgen. Eerder dit jaar praatte iedereen er doorheen. Maar nu is het doodstil zodra er geluid uitkomt. Iedereen is bang voor een code black: school shooting."

Wie graag mee wil doen, maar dat niet mag van school is Zihan Kabir (17). Om veiligheidsredenen is door de school verboden om mee te doen aan de walkout. Hij zit dankzij een studiebeurs op de American Heritage School, een privéschool in Florida dicht bij de school in Parkland waar de schietpartij plaatsvond.

"Het beheerst ons leven. Een vriendin van me kent iemand op die school die gewond is geraakt tijdens de beschieting. De overlevenden die zich nu hardop uitspreken tegen de wapenwet zijn onze rolmodellen geworden. We volgen ze actief op social media en delen hun berichten."

Daarom begrijpt Zihan niet waarom zijn school niet meedoet aan de walkout. Hij schreef met vijf anderen een brief naar de directie, maar tevergeefs.

"We gaan kijken of we alsnog de les uitlopen om te protesteren. Ik heb het gevoel dat er dit keer echt iets gaat veranderen door de aanhoudende protesten. Daar willen wij ook een steentje aan bijdragen."

De Nederlandse Amber van Velzen (17) is uitwisselingsstudent op de Broadway High School in de staat Virginia. Die hele school doet mee aan de walkout.

"We gaan eerst naar de hal waar de directeur een toespraak houdt over veiligheid. Daarna lopen we naar het voetbalveld waar we zeventien minuten stil zijn om de slachtoffers in Parkland te herdenken."

Bij Amber op school oefenen ze iedere maand tijdens drills wat ze moeten doen als er een school shooting plaatsvindt. "Iedereen leeft mee met de slachtoffers, maar ze zijn niet persé tegen wapens. Veel leerlingen hebben ouders die jagen, dus de meesten zijn tegen strengere regels voor wapenbezit."

Sinds de aanslag in Parkland voelt Amber zich niet meer veilig en durft niet meer alleen over straat te lopen. "Er werden na de schietpartij veel grapjes gemaakt in de klas zo van: ik heb ook een wapen. Daardoor kreeg ik het gevoel dat ze het niet serieus namen. Er grapjes over maken gaat me echt te ver."

Deel artikel: