Eric Feijten / NOS

Als dijkgraaf Gerhard van den Top uit zijn auto stapt, komt hij met z'n nette schoenen in de modder. Voorzichtig loopt hij naar de bouwkeet om laarzen aan te trekken. Het is een haast symbolisch beeld voor het project dat Van den Top bezoekt.

Samen met dijkwerkers van het Hoogheemraadschap Vallei en Veluwe en een aantal ingenieursbureaus inspecteert Van den Top een ringdijk in de buurt van Eemnes. Die hangt vol meetapparatuur en moet ergens de komende dagen gecontroleerd bezwijken onder de druk van het water.

Het project moet zorgen dat Nederland ondanks de stijgende zeespiegel, droge voeten houdt. Vooral langs de grote rivieren is de komende jaren behoefte aan smalle maar stevige dijken.

In de video hieronder legt verslaggever Theo Verbruggen uit hoe de proef werkt:

Zo werkt de proef met de dijkdoorbraak

Doel van de proef is om te ontdekken hoe stevig een dijk is, als deze met damwanden is verstevigd. "Die damwanden staan om en om negen en achttien meter in de grond", legt projectleider Goaitske de Vries uit. Ze straalt tijdens het vertellen. "Het is echt heel leuk om hier aan mee te werken, de dingen die we ontdekken zijn helemaal nieuw en van groot belang."

Ook nu al worden damwanden in dijken ingegraven, maar dat zijn vaak dikke constructies. Onderzoekers willen weten of dunnere damwanden dezelfde veiligheid bieden. Dat kan het verstevigen een flink stuk goedkoper maken en ook de overlast door het werk terugdringen.

Werkzaamheden aan de onderzoeksdijk in Eemdijk Ewout de Bruijn / NOS

Dijkgraaf Gerard van den Top legt uit waarom: "Het verstevigen van een dijk is vaak heel ingrijpend voor de mensen die er in de buurt wonen, of er veel gebruik van maken. We proberen een manier te vinden die meer stevigheid biedt en ook minder overlast geeft."

Voor het project is een ringdijk aangelegd van zestig meter. Het bassin in het midden wordt de komende dagen met water gevuld. De dijk wordt extra belast door het stijgen van het grondwater na te bootsen. En er staan zeecontainers op de dijk, die verzwaard kunnen worden. "Het is vooral spannend om te zien of de rekenmodellen die we gemaakt hebben, kloppen met de werkelijkheid.

Als de dijk op het juiste moment breekt, hebben we ons huiswerk goed gedaan

Dijkgraaf Gerard van den Top

Het omvangrijke project is niet alleen van groot belang voor Nederland, ook vanuit het buitenland wordt er met belangstelling naar gekeken. "Nederland is toonaangevend in de wereld op dit gebied", weet de dijkgraaf. "Dat maakt dat andere landen heel geïnteresseerd zijn. Dat blijkt ook tijdens de start van het project. Er zijn journalisten en verslaggevers van over de hele wereld.

STER reclame