Jumbobaas Van Eerd over overname: 'Zoveel mogelijk mensen meenemen'

Aangepast
ANP
Geschreven door
André Meinema
Verslaggever economie

Supermarktketens Jumbo en Coop nemen de Emté-supermarkten over. Groothandel Sligro doet de 130 Emté-winkels van de hand voor 410 miljoen euro en daar krijgen Jumbo en Coop ook twee distributiecentra, een kantoor en een slagerij bij. De NOS sprak met Jumbo-topman Frits van Eerd over de overnamedrift en groeiplannen van het familiebedrijf, na Albert Heijn inmiddels de grootste supermarktketen van Nederland.

Waarom Emté inlijven?

"We hebben al langer naar Emté gekeken en vinden dat een groot deel van de winkels erg goed bij ons past en naadloos aansluit bij het netwerk van onze eigen winkels. We hebben nu in Nederland 580 winkels en een kleine 20 procent van de markt (red. 18,7%), en daar kan best een stuk bij.

En ja, dan moet je winkels zien te vinden, die daarbij horen. Niet iedere winkel leent zich daarvoor, qua grootte of plaatsen waar Jumbo nog niet aanwezig is. Emté kan dat perfect invullen. Sligro had in principe Emté te koop gezet en als overburen (red. Sligro en Jumbo hebben beiden hun hoofdkantoor in Veghel) ben je sowieso al geïnteresseerd.

Eigenlijk is het heel simpel en ik vind ook dat de ratio voor een deal heel simpel te vertellen moet zijn."

Jumbo koopt Emté samen met Coop, de coöperatieve supermarktketen, waarbij Jumbo twee derde en Coop voor een derde gaat. Waarom?

"We hebben samen eerder deals gedaan en niet iedere winkel die Emté heeft past binnen het Jumbo-denken. Er zitten wat kleinere winkels bij, of winkels in plaatsen waar wij al zitten. En dan is het handiger om niet alles zelf te kopen en vervolgens te kijken wat past of niet, maar het samen met een partner te doen. Voor beiden is het dan win-win en een mooie verdeling.

De overnamecaroussel van Jumbo

De overnamecarrousel van Jumbo
2009Super de Boer552 miljoen euro300 winkels
2011C1000900 miljoen euro400 winkels
2016La Place48 miljoen euro60 winkels
2018Emté410 miljoen euro130 winkels

Wat gaat er veranderen voor de 6200 Emté-medewerkers?

"Het is een grote deal, van 410 miljoen euro, dus veel impact, ook voor medewerkers bij Emté. Daar hebben we nog helemaal niet mee kunnen praten. Er is enkel getekend, er moet nog betaald worden, dat zal ergens medium dit jaar zijn en daarna pas kunnen we praten.

We willen met zoveel mogelijk mensen verder.

Frits van Eerd, Jumbo-topman

De twee bedrijven worden in sommige delen op elkaar gelegd en dat heeft soms nare consequenties. Maar daar kan ik nu nog helemaal niks over zeggen, eerst kopen en met de mensen van Emté zelf praten.

We willen met zo veel mogelijk mensen verder. En we hebben veel ervaring opgedaan met de overname van Super de Boer en de C1000, dus we weten echt wel hoe we dit soort processen moeten doen. We proberen zoveel mogelijk mensen mee te nemen. Ik kan nooit garanderen dat iedereen mee kan komen. Mensen moeten het zelf ook willen."

Wat is de ambitie van Jumbo? Marktleider worden, Albert Heijn naar de kroon steken?

"De ambitie steken we niet onder stoelen of banken, we willen flink groeien en we zijn nog lang niet klaar en de markt is heel erg groot. En waar we stoppen? Ik zou het niet weten. We hebben niet de ambitie om groter te worden dan de ander.

Marktleider worden is totaal geen doel op zich. Is ook niet uit te leggen aan onze 70.000 medewerkers. Want als je dat dan bent wat dan? Het draait niet om snel even winkels 'omkatten'. We willen mooie en duurzame en goede supermarkten neerzetten voor onze klanten. En het gaat niet alleen om supermarkten, we willen ook online groeien.

En of je dan ooit marktleider wordt ja of nee, dat is geen doel op zich."

Wij gaan in 2019 onze eerste winkels in België openen

Frits van Eerd, Jumbo-topman

Jumbo is nu alleen actief in Nederland. Zijn er plannen om over de grens te gaan?

"Ja, onze markt is niet enkel Nederland. We zijn op dit moment heel druk met de Belgische markt . We hebben een flink aantal locaties gevonden, dus ik kan met zekerheid zeggen dat wij in 2019 onze eerste winkels in België gaan openen.

Nederland is natuurlijk een klein landje, en we hebben best wel mooie omzetten in food, maar verwacht er niet te veel van. In Europa zijn er heel veel grotere spelers. Daar moet je rekening mee houden en dus competitief blijven. We hebben meer volume nodig. Het is ook een markt die zich leent om te blijven vechten.

Of we verder kijken dan België? We houden ons lekker vast aan organische groei binnen Jumbo. Laat het een mooie olievlekwerking zijn. Dan blijven we hier in Veghel scherp ondernemen, mooie dingen bouwen en dan zie ik wel wat er van komt."