Het hoofdkantoor van DUO in Groningen
NOS NieuwsAangepast

Inloggen bij DUO een hele maand platleggen, is dat nou echt nodig?

  • Jurjen Boekraad

    redacteur Online

  • Jurjen Boekraad

    redacteur Online

Grote verbazing bij tech-journalisten en ict'ers gisteren, nadat DUO had bekendgemaakt het digitale loket heel april dicht te gooien. Vanwege de omschakeling naar een geheel nieuw systeem kunnen (oud-)studenten vanaf 29 maart 18.00 uur een maand lang niet terecht bij Mijn DUO.

Geen studiefinanciering aanvragen, wijzigen en bekijken dus. En ook geen iDeal-betalingen doen of wijzigingen doorgeven over de studieschuld. Het leidde tot verontwaardigde reacties op Twitter:

Is het nou echt nodig om Mijn DUO een maand plat te leggen? Jazeker, zegt DUO-woordvoerder André Schenkel. "Onze medewerkers hebben er goed naar gekeken en dit moet op deze manier."

Punt is volgens Schenkel dat het oude systeem stamt uit 1986 en dat het gaat om heel veel informatie. "We gaan gegevens overzetten van 5 miljoen mensen. Dat willen we heel grondig doen, geen risico's nemen en gedurende de migratie testen of het allemaal werkt."

Schenkel zegt dat zijn organisatie de tijd neemt om zeker te weten dat alles goed gaat. "We willen heel zorgvuldig zijn."

Beloftes nakomen

Het ziet ernaar uit dat er bij DUO inderdaad goed over is nagedacht, zegt ict-hoogleraar Chris Verhoef van de VU. De instantie staat volgens hem niet bekend als een grote brokkenmaker, zoals andere overheidsorganisaties die regelmatig kampen met ict-problemen. Bekende voorbeelden zijn de Belastingdienst en het UWV.

Hij verwacht dan ook dat de DUO-site het in mei weer zal doen. "Ze komen hun beloftes vaak wel na."

Dat de site er een maand uit ligt en daarna alles nieuw is, vind ik niet zo gek.

Chris Verhoef, VU

Hij heeft begrip voor de aanpak van DUO. "Ze komen met een heel nieuw systeem, het is niet even een onderdeel van de site dat moet worden vernieuwd."

Meestal vindt een dergelijke systeemmigratie plaats zonder dat de klant er iets van merkt. Het overschrijven van data van het oude naar het nieuwe systeem en het testen daarvan, gebeurt terwijl het oude systeem nog draait. Pas als alles werkt, gaat de knop om.

Probleem is dat dat duur is en dus in dit geval veel belastinggeld kost. "Dat is misschien ook wel niet te verantwoorden", zegt Verhoef. "DUO blijft via telefoon en sociale media bereikbaar, dus dat de site er een maand uit ligt en daarna alles nieuw is, vind ik niet zo gek."

'Geen druk'

"Het voelt natuurlijk heel gek dat de site van DUO een maand onbereikbaar is", zegt NOS-techredacteur Nando Kasteleijn. "Als een bank of techbedrijf dat zou doen, zouden ze enorme verliezen lijden. Maar aangezien DUO een monopolist is en daarnaast niet als doel heeft om geld te verdienen, speelt die druk niet. Het is natuurlijk wel goed dat ze voor dit proces de tijd willen nemen, ze willen een falend ict-systeem uiteraard te allen tijde voorkomen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl