NOS NieuwsAangepast

Onderwijs motor economische groei India

"Kennis is de weg naar macht", is het motto van de Bosco School in de Indiase hoofdstad New Delhi. Ook andere Indiase scholen adverteren met ronkende slagzinnen: "U heeft dromen en ambities voor uw kind. Via ons maakt u die waar. Maak uw kind een wereldleider." De ambitie om hogerop te komen, is in India bijna tastbaar.

Scholen schieten als paddenstoelen uit de grond. Onderwijs is gratis en verplicht tot 14 jaar. 80 procent van het basisonderwijs wordt door de overheid verzorgd, maar veel ouders in de groeiende Indiase middenklasse geven de voorkeur aan een privéschool. In 2008 ging er zo'n 29 miljard euro in de privésector om, de verwachting is dat het bedrag volgend jaar naar bijna 49 miljard euro stijgt.

De Bosco School is zo'n privéschool, met ruim 1300 kinderen van drie tot zeventien jaar. Het gebouw telt vier verdiepingen en de leerlingen dragen donkerblauwe uniformen. Voor de ingang staat een kleurrijk bord: "Het geheim van succes is helder, het gaat er niet om dat je doet wat je leuk vindt, maar dat je leuk vindt wat je doet."

Wereldleider

"India wordt heel snel een wereldleider", zegt de directrice van de Bosco School, Roopam Sah (39). Terwijl de hele wereld de afgelopen jaren in een recessie zat, groeide de economie van India met zeven procent. Dat komt mede door het stijgende niveau van het onderwijs, zegt Sah. "Kinderen kunnen veel meer kiezen. Vroeger werden ze leraar, dokter, technicus of ambtenaar. Nu willen ze het toerisme in of psycholoog worden."

In juli is de nieuwe lichting klaar. "Ik wil advocaat worden", zegt Sneha (17). "Ik houd van debatteren en ik vind het leuk om heel veel mensen te ontmoeten." De 17-jarige Riwa wil manager worden, want "het is gewoon leuk om de baas te zijn". Rohit (18) wordt boekhouder: "Ik kan elk probleem oplossen". Ze willen het liefst in India blijven, "om hun land van dienst te zijn."

Verenigde Staten

Toch vertrekken veel andere jonge Indiërs wel naar het buitenland. Vooral de VS trekt. De 26-jarige Ritika Subhash is sinds bijna een jaar terug in Delhi. Daarvoor woonde ze drie jaar in de VS. Eerst als student, daarna als consultant. "Veel vrienden zaten al in Amerika en ze waren allemaal heel positief. Ik wilde graag naar het buitenland en het onderwijs leek me goed. En het was goedkoper dan Groot-Brittannië."

Tegenwoordig maakt Ritika lange dagen als consultant in Delhi. Er is een nieuwe baas aangesteld die zijn werknemers flink aan het werk zet. "Ons bedrijf is nog niet in heel India bekend", zegt Ritika. "Als we heel hard werken met zijn allen, gaat onze manager ons salaris verdubbelen." Ze heeft al meer verantwoordelijkheden gekregen dan waarvoor ze is aangenomen. De vele overuren zijn het waard, zegt ze, want "mijn baas zegt dat ik potentie heb".

Analfabetisme

Hoewel India het economisch steeds beter doet, is er volgens de Wereldbank nog veel voor verbetering vatbaar. Onderwijs wordt weliswaar als essentieel gezien voor economische groei en er zit een stijgende lijn in het aantal Indiërs dat naar school gaat.

Dat neemt niet weg dat nog steeds 35 procent van de bevolking analfabeet is en zo'n 410 miljoen Indiers (38 procent) onder de armoedegrens leven. Er zijn de afgelopen jaren veel problemen aangepakt, maar India moet zich nu concentreren op onder meer de verbetering van de infrastructuur en de volksgezondheid, zegt de Wereldbank.

Geschudde fles

De directrice van de Bosco School, Roopam Sah, vertelt dat op haar school alle kinderen slagen. "We leggen veel nadruk op kennis. Onze leerlingen leren door alles zelf te doen. Ze krijgen les in economie, politiek, drama, muziek, Engels en Hindi. We vinden het belangrijk dat ze zich ontwikkelen in leiderschap en dat ze hun geest verscherpen."

Santusht Bhatia (26) gaat in november met Ritika trouwen. Net als zij is hij consultant in Delhi. Hij woonde een jaar in Texas, maar wilde al snel terug naar India. "Kijk", zegt hij. "Het is alsof India een fles frisdrank is die flink is geschud. Er staat hier 'iets' op punt van uitbarsten. Daar wil ik deel van uitmaken. Over tien jaar is alles hier anders."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl