F1-renstallen Renault en Sauber hopen op grote sprong voorwaarts

Aangepast
De bolides van Renault en Sauber Renault/Sauber/NOS

Een dag na Max Verstappens Red Bull Racing heeft Renault heeft z'n nieuwe Formule 1-auto gepresenteerd. Het fabrieksteam wil met de RS18 dit jaar de sprong naar de subtop in de Formule 1 maken.

Duitser Nico Hülkenberg en Spanjaard Carlos Sainz - in 2015 teamgenoot en rivaal van Max Verstappen bij Toro Rosso - moeten de equipe richting podium sturen. "Ik denk dat we met deze auto beter voor de dag zullen komen, maar we hebben nog tijd nodig om in de buurt te komen van topteams als Mercedes en Ferrari", zei Hülkenberg.

Ook Sauber showde de nieuwe bolide voor komend seizoen. Bij dat team rijden de Zweed Marcus Ericsson en de veelbelovende Charles Leclerc uit Monaco. De Zwitserse renstal eindigde vorig seizoen als laatste in de WK-stand.

Renault: Op papier net zo snel als Max

"Max Verstappen-fans denken bij Renault vooral aan onbetrouwbare, trage krachtbronnen die hun race-idool van zeges afhouden", zegt Formule 1-commentator Louis Dekker. "Realiteit is dat de Fransen in 2017 wel degelijk progressie lieten zien. Bovendien is er de belofte van Renault dat het dit seizoen goedkomt met zowel de snelheid als de betrouwbaarheid."

Nico Hülkenberg en Carlos Sainz bij hun nieuwe bolide Renault Sport

Renault is de geplaagde motorleverancier van Verstappens Red Bull Racing, maar het is volgens Dekker ook een fabrieksteam dat in de lift zit. "Nico Hülkenberg en Verstappens ex-teamgenoot Carlos Sainz zijn coureurs die op goede dagen in staat zijn het podium te halen, alleen is het hen nog nooit gelukt."

"Zeker bij Hülkenberg begint dat te steken. De Duitser heeft een vreselijk record op zak: niemand reed meer grands prix zónder één podiumklassering."

Met de Franse slag?

Renault moet volgens de NOS-commentator dit seizoen op z'n minst een solide middenmoter worden. "Dat is de renstal na twee magere jaren aan z'n stand verplicht. Slaan de Fransen dit seizoen hun slag of modderen ze voort met de Franse slag? Dat hangt vooral af van de betrouwbaarheid. Dat Formule 1-teams dit seizoen slechts drie motoren mogen gebruiken is zeker geen voordeel."

"Anderzijds, het fabrieksteam zou toch in staat moeten zijn de prestaties van klant Red Bull te benaderen. Op papier zijn ze net zo snel als Verstappen."

Nico Hülkenberg in Mexico ANP

Het Zwitserse Sauber-team is van kleur verschoten. De blauwe-witte aankleding van de auto is vanwege een sponsordeal met Alfa Romeo veranderd in wit-rood. Met de 'C37' wil achterhoedeteam Sauber afscheid nemen van de rode lantaarn.

Technisch directeur Jörg Zander is optimistisch. "De nieuwe Ferrari-motor is een grote stap voorwaarts en we hebben ook op aerodynamisch vlak een sprong gemaakt. Deze auto is goed en zal in de loop van het seizoen nog veel beter worden. We zullen veel competitiever zijn dan in 2017."

De Sauber C37 Sauber

Sauber drijft op wonderkind uit Monaco

"Sauber was afgelopen seizoen het lelijke eendje in de Formule 1", zegt NOS-commentator Louis Dekker. "Er is weinig reden om aan te nemen dat dat dit jaar anders zal zijn. De komst van Alfa Romeo als technisch partner is vooral een marketing-zaak, vergelijkbaar met de sponsordeal tussen Aston Martin en Verstappens Red Bull Racing."

"De blauw-witte bolide verschiet van kleur en krijgt Alfa-stickers, maar de Ferrari-motor van het Zwitserse team zal er geen kilometer sneller van gaan lopen."

Over Marcus Ericsson kunnen we volgens Dekker kort zijn. "De Zweed heeft trouwe geldschieters en Sauber heeft dat geld hard nodig om te overleven. Charles Leclerc is een ander verhaal. De jonge Monegask maakte in het Nederlandse Formule 3-team Van Amersfoort Racing indruk als opvolger van Max Verstappen."

Chales Leclerc, toekomstig concurrent van Verstappen? Getty Images

"Leclerc wint al jaren aan de lopende band en domineerde het GP2-seizoen. De Ferrari-protégé is de gedoodverfde opvolger van veteraan Kimi Räikkönen, maar moet oppassen dat hij niet verpietert in de achterhoede. Anderzijds, als Ferrari's geduld met Räikkönen -door de topman al badinerend de achterblijver genoemd - op is, kan Leclerc zo doorschuiven."

"Max Verstappen promoveerde in 2016 van opleidingsploeg Toro Rosso naar de eliteclub Red Bull Racing. De vraag is of het conservatieve Ferrari het lef heeft een soortgelijke stap te zetten."

Er staan voor alle F1-teams twee vaste testweken op het programma op het Circuit de Catalunya in Barcelona. De eerste testweek is van maandag 26 februari tot en met donderdag 1 maart. De tweede testweek, twee weken later, is van dinsdag 6 maart tot en met vrijdag 9 maart.

STER Reclame