Steeds meer fanaccounts voor artiesten: zonder fans ben je niets

Aangepast
NOS

Fanaccounts op sociale media: ze lijken de laatste tijd de pan uit te rijzen. Leuk voor de fans zelf. Maar wat vinden artiesten er eigenlijk van? En plukken zij er zelf ook vruchten van? Ja, is het antwoord, zegt Peter de Harder van VEED, een organisatie die jaarlijks awards binnen de social media-wereld uitreikt.

"Artiesten of YouTubers hebben heel veel aan fanaccounts", vertelt hij. "Want het is voornamelijk gewoon extra reclame voor een artiest. En als iemand iets nieuws uitbrengt, dan is het eigenlijk extra promotie." De Harder noemt het eigenlijk een 'uithangbord' voor de artiest.

Het NOS Jeugdjournaal ging langs bij twee 13-jarige vriendinnen, die ook een goedlopend fanaccount beheren.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Fanaccountants op insta: de wisselwerking van liefde

Het hebben van zo'n account wordt steeds populairder. "Ik merk dat steeds meer kinderen een fanaccount beginnen. Je hele timeline staat er mee vol. Ze vinden het leuk om te doen. En voor de artiesten levert het ook iets op."

love_fource

Sommige kinderen zijn dagelijks uren bezig met het bijhouden van de fanaccounts. Zo ook Bianca (13) en Iris (13) uit Joure. Samen beheren zij op Instagram het fanaccount van boyband Fource (love_fource). En met meer dan 5500 volgens mogen ze zich de grootste noemen.

Fource was vorig jaar de Nederlandse inzending voor het Junior Eurovisie Songfestival. In Georgiƫ eindigden ze met het nummer Love Me op de vierde plaats. Vooral online kregen ze veel stemmen.

Fource - Love Me

"Het is vooral voor de leuk", zegt Iris. Samen met Bianca zorgt ze ervoor dat er elke dag wel iets wordt geplaatst. Een bezigheid van zo'n drie uur per dag, zeggen de meiden. "En dan is het leukste toch wel dat de jongens van Fource soms reageren."

En dat is belangrijk, vindt Peter de Harder. "Het gebeurt veelvuldig dat artiesten hun fanaccounts volgen. Ze omarmen ze echt. Ze sturen berichten of liken een post. En dan merk je de wisselwerking van liefde."

Creatief en origineel, iets anders laten zien dan de artiest zelf.

Peter de Harder van VEED

Maar daar moeten de beheerders van zo'n fanaccount wel wat voor doen. De Harder: "Creatief en origineel zijn. Dus iets anders laten zien dan de artiest zelf al op social media heeft staan." En de echte fans voldoen aan die behoefte. "Ze speuren heel goed rond. Dus de kans op scoops is extra groot."

Beheerders van dit soort accounts maken edits van hun idolen. Dat zijn bijvoorbeeld foto's of screenshots uit video's, waar ze een bewerking van maken. Met een leuke tekst erop is er dan een nieuwe post voor bijvoorbeeld Instagram geboren.

'Geen nummer, geen likes'

De jongens van boyband Fource zijn blij met fanaccounts zoals dat van Iris en Bianca. "Zonder fans ben je niets", legt Niels uit. "En dan konden we geen nummer maken, dan wordt er natuurlijk niet geluisterd en krijgen we ook geen likes." De leden van Fource zeggen dat ze altijd zullen proberen te reageren op berichtjes van fans.

Een edit van Fource op het account van Iris en Bianca NOS

Iris en Bianca zijn met hun fanaccount in ieder geval genomineerd voor de VEED Awards, een soort Oscars voor Nederlandse YouTubers en Instagrammers. In hun categorie nemen ze het op tegen fans van onder meer YouTuber OnneDi, Lil' Kleine, Justin Bieber en Monica Geuze.

"Ik heb op ze gestemd hoor", zegt Niels van Fource. "En ik heb ze ook meteen een berichtje gestuurd om te zeggen dat ik het superleuk vind dat ze zijn genomineerd."