Reddingswerkers ploegen in de sneeuw naar aanwijzingen voor de crash
NOS NieuwsAangepast

Vliegramp Rusland: reddingsteam doorzoekt sneeuw, zwarte dozen gevonden

In Rusland zoekt een reddingsteam naar aanwijzingen over de oorzaak van de vliegtuigcrash van gisteren. Inmiddels zijn beide zwarte dozen teruggevonden tussen de wrakstukken.

De Antonov An-148 stortte zo'n 80 kilometer ten zuidoosten van Moskou neer. Geen enkele passagier of personeelslid heeft de ramp overleefd. Inmiddels is bekend dat drie van de 71 dodelijke slachtoffers minderjarig waren: de jongste was 5 jaar oud, de anderen 17 en 13 jaar.

Reddingswerkers zoeken in sneeuw naar wrakstukken

Honderden reddingswerkers hebben 's nachts doorgezocht. Delen van het rampgebied zijn slecht bereikbaar vanwege een dikke laag sneeuw.

"Bergen is niet zo eenvoudig", zegt Rusland-correspondent David Jan Godfroid tegen het NOS Radio 1 Journaal. "Hoewel de rampplek dicht bij Moskou ligt, is het vrij afgelegen. Er zijn nauwelijks wegen, dus veel moet door de lucht met helikopters."

De BBC meldt dat sommige reddingswerkers hun voertuigen moesten verlaten. Te voet zijn ze op zoek naar lichamen en wrakstukken. Een aantal passagiers is geborgen. Identificatie van de slachtoffers gaat lastig worden, veel passagiers zijn verminkt.

Het toestel was opgestegen vanaf de internationale luchthaven Domodedovo en was op weg naar Orsk. Vlak na het opstijgen verdween het vliegtuig van Saratov Airlines van de radar. De passagiersvlucht maakte geen noodoproep voor de crash.

Veiligheidsincidenten

De Russische minister van Transport heeft een onderzoek ingesteld. De Russische autoriteiten houden als mogelijke oorzaak rekening met weersomstandigheden, menselijke fouten en technische mankementen.

Het Russische persbureau Interfax meldt dat het toestel niet de noodzakelijke behandeling met antivries heeft gehad, waardoor het door de afzet van sneeuw en ijs te zwaar kan zijn geworden. De gezagvoerder zou daar om nog onbekende redenen vanaf hebben gezien.

Ooggetuigen zeiden dat het toestel in brand stond voordat het de grond raakte, maar volgens de Russische onderzoekscommissie klopt dat niet. Het vliegtuig zou pas na de impact zijn geëxplodeerd.

De maatschappij staat niet zo goed bekend, zegt Godfroid. "De piloot is ervaren volgens de luchtvaartmaatschappij, maar in het recente verleden zijn wat veiligheidsincidenten geweest. In 2015 mocht de maatschappij niet naar het buitenland vliegen omdat er onbevoegden in de cockpit waren. En er is een keer een vliegtuig aan de grond gehouden omdat olie en filters in een motor niet waren vervangen. Helemaal positief is het niet."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl