Dealers halen grote partijen tweedehands auto's uit het buitenland
NOS Nieuws

Tweedehandsje komt steeds vaker uit het buitenland

Tweedehands auto's komen steeds vaker uit het buitenland. Het gaat daarbij vooral om middenklassers van Volkswagen, Renault en Opel. In 2017 nam het aantal buitenlandse occasions toe met 30.000 tot 210.000 stuks. Die groei zet dit jaar versterkt door.

Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag. "Het zijn vooral autodealers en handelaren die de auto's uit het buitenland halen", zegt Tom Huyskens. "Want in Nederland zijn de modellen waar veel vraag naar is simpelweg niet voorhanden." Op een totale markt van bij twee miljoen tweedehands auto's komt nu tien procent uit het buitenland.

Het gaat dan vooral om auto's tussen de vier en negen jaar oud uit het middensegment. Daar zijn er niet genoeg van omdat er ook al jaren minder nieuwe auto's worden verkocht. Deels omdat die in Nederland relatief duur zijn vanwege de extra belasting op nieuwe auto's (BPM). Daarnaast is er naar de auto's die als tweedehands op de markt komen weinig vraag.

Verre buitenland

"Dat zijn vooral zakelijke auto's met veel kilometers en vaak ook hybrides en diesels die ooit met subsidie en gunstige belastingregelingen zijn aangeschaft", zegt Tom Huyskens van Bovag. "Maar die voordelen zijn er nu vaak vanaf en de particulier wil ook geen auto met te veel kilometers. Die auto's gaan nu vaak naar het verre buitenland."

De import van tweedehands auto's is dus noodzakelijk voor veel autodealers om voldoende handel te hebben, stelt Bovag. Maar particulieren halen ook zelf hun auto uit het buitenland. "Daarbij loop je wel het risico dat er gerommeld is met de kilometerstand", zegt Huyskens. "In omringende landen is er geen plicht om die stand bij te houden en is het makkelijker om te frauderen. Een autodealer heeft meer mogelijkheden om te controleren of de kilometerstand klopt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl