Veiligheidssysteem was uitgeschakeld bij treinongeluk VS

tijd van publicatie Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Veiligheidssysteem trein VS stond uit tijdens ongeluk

Het treinongeluk in South Carolina, waarbij zondag twee doden vielen, kwam doordat een wissel verkeerd stond. Bovendien was een veiligheidssysteem dat de botsing nog had kunnen voorkomen, uitgeschakeld voor onderhoudswerkzaamheden.

Dat zegt de National Transportation Safety Board (NTSB), de Amerikaanse transportveiligheidsraad. Waardoor de wissel verkeerd stond, wordt nog onderzocht.

Een passagierstrein van de maatschappij Amtrak botste zondag bij de stad Columbia met een snelheid van 80 kilometer per uur op een stilstaande goederentrein van spoorbedrijf CSX. Dat bedrijf is ook de eigenaar van de betreffende wissel. Amtrak geeft CSX daarom de schuld van het ongeluk.

Vierde dodelijke ongeluk

De twee doden zijn medewerkers van spoorbedrijf Amtrak: de machinist en een technicus die voor in de passagierstrein zaten. Zeker 116 inzittenden raakten gewond, van wie enkele er slecht aan toe zijn. In de goederentrein zat niemand. Het was voor Amtrak het vierde dodelijke ongeluk sinds begin december.

Een passagierstrein botste zondag bij Columbia op een goederentrein EPA

In de VS wordt al lange tijd gediscussieerd over de veiligheid op het spoor. Daarin is jarenlang te weinig geïnvesteerd. Eind dit jaar moet in het hele land het PTC-systeem (Positive Train Control) actief zijn, dat treinbotsingen en ontsporingen moet voorkomen met behulp van sensoren en gps.

Op het traject in South Carolina waren juist werkzaamheden bezig om PTC te installeren. Vanwege die werkzaamheden was het bestaande spoorsignaleringssysteem, dat volgens de NTSB de botsing ook had kunnen voorkomen, uitgeschakeld.

NTSB-voorzitter Robert Sumwalt praat de media bij over het treinongeluk AFP

STER Reclame