ProRail wil spoorwegpolitie terug: 'vandalisme levensgevaarlijk'

Aangepast
In Enkhuizen werd begin 2006 een trein in brand gestoken ANP

ProRail wil dat de politie weer een eenheid krijgt die zich speciaal richt op de veiligheid rond het spoor. De spoorwegpolitie werd afgeschaft in 2013. Aanleiding voor het pleidooi voor een terugkeer zijn de jongste cijfers over vandalisme op en rond het spoor.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid zegt in een reactie dat er geen sprake is van een terugkeer van de spoorwegpolitie. Ook de Nationale Politie ziet er weinig heil in.

Levensgevaarlijk

Vandaag werd bekend dat vandalen vorig jaar 649 incidenten hebben veroorzaakt rond het spoor. Dat is 7 procent meer dan in 2016. Het gaat om bijvoorbeeld spullen die op de rails worden gegooid, graffiti en vernieling van overwegbomen.

ProRail-directeur Eringa noemt het vandalisme levensgevaarlijk. Bovendien leidt het tot vertraging op het spoor en zijn de financiƫle gevolgen voor de NS en ProRail groot.

ProRail heeft al extra maatregelen genomen om vandalisme tegen te gaan. Zo hangen er camera's en heeft het bedrijf 150 buitengewone opsporingsambtenaren ingezet.

Specifieke aanpak

Maar volgens Eringa is dit niet genoeg en moeten ook de politie en het Openbaar Ministerie maatregelen nemen. "Alle criminaliteit en vandalisme rechtvaardigen dat er weer een soort spoorwegpolitie komt, om deze zaken harder aan te pakken dan nu gebeurt."

Eringa zegt dat criminaliteit rond het spoor heel specifieke kenmerken heeft en dat speciaal daarvoor toegeruste agenten beter daarop kunnen inspelen. "Dit is anders dan surveilleren in een wijk of op een snelweg. Het spoor vraagt om een specifieke aanpak."

De spoorwegpolitie ging in 2013 op in de Nationale Politie. Sindsdien bestaat er geen politie-eenheid meer die zich specifiek richt op het spoor.

De afgelopen jaren klonk herhaaldelijk de roep om de terugkeer van de spoorwegpolitie. Zo riepen vakbonden van treinpersoneel in 2015 na een reeks geweldsincidenten daartoe op.

In een reactie zegt de Nationale Politie dat een terugkeer van de spoorwegpolitie geen verbetering zou zijn. "Die was destijds alleen aanwezig in Utrecht en op grote stations en had daardoor een lange reactietijd", zegt een woordvoerder. "Ze reden echt niet langs het spoor om te controleren of er winkelwagentjes op de rails liggen."

Nu is het politietoezicht op het spoor een taak van de dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid. "Die heeft 1200 mensen in dienst en kan bovendien een beroep doen op de regionale eenheden. Dat betekent dat we een veel kortere reactietijd hebben."

Veiligheid

Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid is duidelijk. "De Landelijke Eenheid en de regionale eenheden voeren het toezicht uit. Het bestrijden van vandalisme is daar nadrukkelijk onderdeel van", staat in een schriftelijke reactie.

Het ministerie wijst erop dat er de afgelopen tijd al veel maatregelen zijn genomen om de veiligheid van reizigers en spoorpersoneel te vergroten. Bovendien hebben de betrokken partijen onlangs afgesproken om deze aanpak voort te zetten, schrijft het ministerie.