Laatste open dag Noord/Zuidlijn: 'Amsterdam kan weer ademhalen'

Aangepast
Bezoekers bij de laatste open dag van de Noord/Zuidlijn ANP

Het heeft even geduurd en het heeft een flinke duit gekost, maar de Noord/Zuidlijn is een indrukwekkend bouwwerk geworden. Dat zeggen bezoekers op de laatste open dag van de metrolijn. Een recordaantal van 40.000 mensen kwam daar vandaag op af. Na testritten in het voorjaar wordt de lijn op 22 juli in gebruik genomen.

Van de zes toegankelijke metrostations waren Amsterdam Centraal Station en De Pijp het populairst. "Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar kijk het resultaat!", zegt een van de bezoekers op CS. "Het is koud, maar ik heb de tijd genomen om even te komen kijken. Het is de moeite waard geweest. Ik ben trots op dit resultaat."

Laatste open dag Noord/Zuid-lijn

Wie ook trots is, is de Haagse ingenieur Ries Jelier, die sinds 2007 betrokken was bij de bouw. "Ik zou er voor drie maanden zijn. Maar het werd ietsje langer", zegt Jelier grappend over de vertragingen bij het bouwproject. "Die negatieve berichtgeving werd je soms een beetje zat. Nu ik zie hoe mooi het is geworden, ben ik trots dat dat ik hieraan heb mogen meewerken."

Tegenslagen

De eerste tekeningen voor de metrolijn werden al in de jaren 60 gemaakt, maar na protesten werd de daadwerkelijke bouw uitgesteld. Uiteindelijk werd in 2003 begonnen met de aanleg. De bouw werd vertraagd door tegenslagen als verzakkingen van panden in de buurt, onverwacht hogere kosten en het faillissement van onderaannemer Imtech.

Amsterdam was aan het verstikken en kan nu weer diep ademhalen

Ries Jelier, ingenieur

Volgens Jelier was Amsterdam toe aan een lijn die is gebouwd op de drukte in de stad. "Wij hebben een bypass gemaakt. Amsterdam was aan het verstikken en kan nu weer diep ademhalen. Ik zeg wel eens spottend: wij Hagenezen en Rotterdammers hebben een mooi staaltje ontwikkelingshulp geleverd in Amsterdam."

In 2015 leverde Jelier zijn deel van de bouw af. "Ruwbouwklaar was het. Dan gaan wij, de ruwe betonboeren, weg en dan komen de fijne jongens erin. Die gaan de boel verder inrichten."

De Portugees Georges Marcus werkte als tunnelbouwer mee aan de lijn. "6,5 jaar ben ik hier geweest. Ik moest huilen toen ik het zag." Hij was onder de indruk van de complexiteit van de bouw in het drukke Amsterdam, waarbij tunneldelen zijn afgezonken onder het IJ. "Dit was anders dan alle andere klussen."

1/4Bezoekers van de open dag op de roltrap onder Amsterdam CS ANP
2/4 ANP
3/4 ANP
4/4 ANP

Stefan van der Ende was een van de 'fijne jongens' die het project van hen overnamen. Hij was verantwoordelijk voor de roltrappen waarmee reizigers op de metroperrons kunnen komen. Ook voor hem was de schaal van de bouw indrukwekkend. "Sommige roltrappen zijn in vier delen naar binnen gekomen. Dat zie je echt niet vaak in Nederland."

Andere bezoekers hopen dat de Noord/Zuidlijn veel kan betekenen voor de samenhang van de stad. Een bezoeker uit Amsterdam-Noord ziet veel kansen voor zijn stadsdeel. "Ik denk dat Noord nu ook open gaat en zich gaat ontwikkelen. Dat is echt belangrijk. Vroeger had je aparte mensen in verschillende stadsdelen, maar dat wordt nu hopelijk minder."

"Het is meer dan een fysieke metrolijn", zegt een ander. "Het betekent ook heel veel voor nieuwbouwprojecten en hele nieuwe mensen die zich nu in andere delen van de stad willen vestigen."