AFP

Lange rijen voor hippe gadgets, proberen net die ene investeerder te spreken en uiteraard grote presentaties van bekende techmerken. Vandaag opent gadgetbeurs CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas zijn deuren.

De beurs is met 200.000 bezoekers groot, maar niet persé hét evenement waar de belangrijkste producten van dit jaar het levenslicht zien. Sterker nog: de beurs staat ook bekend om de vele producten die een jaar later een stille dood zijn gestorven.

Grote bedrijven als Apple en Google kiezen een ander moment om hun nieuwe producten te presenteren. Dat neemt niet weg dat andere 'grote jongens', zoals LG en Samsung, alles uit de kast trekken om publiek te trekken naar hun nieuwste televisies of koelkasten. Maar de beurs lijkt vooral de plek te zijn voor kleinere spelers, die in de casino-woestijn hun geluk beproeven. Dat is ook te merken aan het aantal Nederlandse deelnemers.

Van 30 naar 53 start-ups

Gingen vorig jaar nog dertig start-ups mee met het ministerie van Economische Zaken en prins Constantijn, dit jaar is dit bijna verdubbeld naar 53. Het gaat daarbij om een compleet andere groep dan vorig jaar, wat een bewuste keuze is van organisator StartupDelta. Daarnaast mogen bedrijven zich maar twee keer op het start-upgedeelte van de beurs presenteren.

StartupDelta zegt dat Nederland het grootste paviljoen heeft van alle landen die deelnemen aan de beurs. "Alleen Frankrijk is groter, maar dat komt omdat ze verspreid meerdere stands hebben", zegt een woordvoerder. Dat zorgt automatisch voor meer zichtbaarheid dan vorig jaar. Op een foto die via Twitter werd gedeeld is duidelijk dat de Nederlandse 'huiskleur' daar goed bij van pas komt.

Meer zichtbaarheid en een potentieel publiek van tienduizenden mensen is een goede stap, maar daarmee win je als start-up nog niet de hoofdprijs. De NOS vroeg de dertig start-ups die vorig jaar mee waren naar hun ervaringen. Leverde de beurs wat op? En zijn ze er dit jaar weer bij? Van de dertig reageerden negen op de vragen, één gaf aan uiteindelijk niet mee te zijn geweest. Het zegt dus niet alles, maar geeft wel een beeld van hoe Nederlandse bedrijven de beurs hebben ervaren.

De bedrijven noemden allemaal promotie een belangrijk resultaat. Het gaat dan om een combinatie van pr en contacten met buitenlandse investeerders. Aangezien de CES van huis uit Amerikaans is, is er altijd de hoop op Amerikaanse interesse.

"We waren naar de CES afgereisd om te ontdekken of de Amerikaanse markt voor ons interessant was", schrijft Tom Kabinet, een bedrijf dat tweedehands e-books verkoopt. Het bedrijf concludeert dat er nog een juridische hobbel te nemen is, voordat het in de VS actief kan worden. Daarom staat zijn bedrijf dit jaar niet op de CES. Overigens is het bedrijf ook in Nederland al lange tijd verwikkeld in een juridisch conflict.

Investering van duizenden euro’s

De NOS vroeg ook naar de kosten. Die lopen bij alle bedrijven in de duizenden euro’s. Volgens Tom Kabinet was het een investering van zo’n 5000 euro, Ipsum Energy, dat via een slimme meter en app bijhoudt welke apparaten in je huis de meeste energie verbruiken en op basis daarvan advies geeft, spreekt over 20.000 euro. De kosten hangen mede af van het aantal mensen dat meereist. Daarnaast gaven sommige bedrijven aan door te reizen naar Silicon Valley.

We hebben wel met een mega-investeerder uit Texas gesproken, maar die had een te vage financiële constructie.

Bedrijf Recreate over de kansen die CES biedt

Dat levert direct ook de vraag op of de investering opweegt tegen de kosten. Over het algemeen zeggen de start-ups dat dat zo is. Al is dat niet altijd makkelijk terug te vertalen naar een hogere bankrekening. Ze zien het terug in marketing en mogelijke opdrachtgevers. "We hebben wel met een mega-investeerder uit Texas gesproken, maar die had een te vage financiële constructie", schrijft Recreate, een bedrijf dat zich bezighoudt met toepassingen voor virtual en augmented reality. Wat direct ook aangeeft dat de beurs een zeker risico is.

Hoewel de CES veel oplevert, is niet iedereen er weer bij. Sommigen zeggen zich op hun product te focussen, anderen laten weten op andere beurzen te staan. Een enkeling hoopt er volgend jaar wel weer bij te zijn.

STER reclame