Hoera! Het NOS-Twitteraccount heeft 1 miljoen volgers. Maar is dat wel een feestje waard, gezien de problemen met nepprofielen op het platform? Een terugblik op hoe het ooit begon en hoe het er nu voor staat.

Met bovenstaande tweet begon de NOS formeel aan Twitter. Geen breaking news, niks over politiek of een binnenlandse aangelegenheid. Op 4 juli 2007 werd een nieuwsfeit uit de Tour de France aangegrepen om voor het eerst via dit nieuwe medium iets te delen met de wereld.

Een dag eerder verzond de NOS al een servicebericht, tweet nummer nul, want "we waren eventjes de Tour de France-feed aan het testen". Op dat moment goed voor twee reacties, zes retweets en dertien vind-ik-leuks (toen nog favoriet genoemd). Die maand werd er alleen maar over de Tour getwitterd. Dat is nu niet meer voor te stellen. In die tijd was er nog geen NOS Sport-Twitteraccount en was het beheer slechts een experiment, blijkt ook uit de tweets.

Na juli bleef het een paar maanden stil. In november 2007 kwamen de Tour-tweetjes weer. Dat ging niet altijd goed.

In 2008 waren we het account kort vergeten. Maar goed nieuws! Het werkte nog.

Dat is inmiddels bijna tien jaar en 297.000 tweets geleden. En nu bereiken onze tweets meer dan een miljoen volgers. Dat terwijl het aantal Twitter-gebruikers in Nederland al jaren terugloopt.

Het aantal jonge gebruikers is afgenomen, terwijl het aantal oudere gebruikers is toegenomen, blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Telecompaper. Momenteel hebben 2,85 miljoen Nederlanders de app van Twitter op hun mobiele telefoon of tablet staan. Daarvan gebruiken 1,1 miljoen gebruikers de app dagelijks, en 1,8 miljoen gebruikers wekelijks.

Dat houdt in dat er ongeveer een miljoen gebruikers de app wel op hun telefoon hebben staan, maar nooit openen, of in ieder geval minder dan een keer per week. "Het kan natuurlijk dat je jaren geleden de app een keer hebt gedownload en dat 'ie op je telefoon staat, maar dat je vervolgens nooit twittert", legt onderzoeker Sanne de Bruyckere uit.

Twitter heeft een andere functie. Waar apps als Facebook gericht zijn op vrienden, is Twitter puur en alleen gericht op het zenden.

Sanne de Bruyckere

Dat Twitter minder populair wordt, gaat wel in tegen de algemene trend binnen de sociale media: diensten als Facebook, Instagram en Snapchat groeien. Daar heeft De Bruyckere wel een reden voor. "Twitter heeft een andere functie. Waar apps als Facebook gericht zijn op vrienden, is Twitter puur en alleen gericht op het zenden."

Daarnaast is de Twitter-gebruiker ook geen afspiegeling van de 'normale Nederlander'. "Op Twitter zitten vooral hoger opgeleide mannen van tussen de 20 en 40 jaar oud, dat is geen normale afspiegeling van onze maatschappij", legt Van Bruyckere uit.

Twitter groeit dus niet meer in Nederland. Maar hoe kan het dan dat @NOS nog wel groeit? Een deel van het antwoord lijkt te liggen bij het 'bot-probleem' waar Twitter mee te maken heeft. Bots zijn nepprofielen, die vaak geautomatiseerd worden aangemaakt. Dergelijke bots worden bijvoorbeeld door Russische 'trollen' gebruikt, accounts die proberen onrust te zaaien op sociale media. Of porno te promoten.

Veel inactieve- en nepvolgers

Een analyse van het NOS-Twitteraccount via de website Twopcharts.com leert dat van de 75.000 meest recente volgers van @NOS er slechts 5,6 procent echt actief is. Dit zijn accounts die actief berichten plaatsen. Dit leidt de website af uit een steekproef met 2972 accounts uit die 75.000 meest recente volgers. Wat dat zegt over de totale populatie van de volgers van het NOS-Twitteraccount is lastig te zeggen, al kun je ervan uit gaan dat van de totale 1 miljoen volgers een aanzienlijk deel bots of inactief zijn. Volgens de website Twitteraudit.com is 49 procent van onze volgers echt.

Daarnaast lijken vooral bots het NOS-account de laatste tijd te volgen. Een blik op de laatste honderd volgers die de NOS heeft gekregen, leert dat het vooral zogeheten 'eitjes' zijn: dit zijn accounts die een ei als profielfoto hebben omdat ze nog geen eigen profielfoto hebben toegevoegd. Daarnaast hebben veel accounts ook rare gebruikersnamen. De kans is groot dat het hier vaak om bots gaat, zegt Arco Wagemakers van Twopcharts.com.

Wagemakers wijst er daarnaast op dat dit niet alleen een probleem bij de NOS is. "Het bot-probleem van Twitter is groot. Je ziet dat bots automatisch heel veel grote accounts volgen." Volgens Wagemakers komt dat doordat de geautomatiseerde accounts na het aanmaken van hun profiel een aantal standaard populaire profielen voorgeschoteld krijgen, waaronder die van de NOS maar ook bijvoorbeeld van @MinPres, @AFCAjax of @AlexanderNL.

STER reclame