Een gevecht in PlayerUnknown's Battlegrounds
NOS Nieuws

Deze game was nog niet eens af, maar heeft toch al 30 miljoen spelers

De grootste verrassing in de game-industrie van dit jaar is zonder twijfel het succes van het spel PlayerUnknown's Battlegrounds. Het spel, afgekort PUBG, heeft wereldwijd 30 miljoen spelers. Opvallend, want PUBG kwam pas deze maand officieel op de markt.

In de game worden honderd spelers op een eiland gedropt. Ze moeten daar op zoek naar wapens en andere uitrusting om andere spelers mee te bevechten. Het doel is om als laatste levend over te blijven. De maker kreeg het idee van de Japanse film Battle Royale, waarin een schoolklas vecht tot er slechts één overlevende is.

Veel gamers kochten het spel al toen het nog in ontwikkeling was. Het zat nog vol met fouten, maar dat namen ze op de koop toe. Inmiddels is PUBG verreweg het meest gespeelde spel op het populaire gameplatform Steam.

"Het succes is krankzinnig", zegt maker Brendan Greene. Online gebruikt hij de naam PlayerUnknown "Ik had dit nooit verwacht. Ik wilde alleen maar een game maken waarbij spelers elkaar kunnen testen. Wie is het meest tactisch, wie speelt het meest strategisch en elk potje moest weer totaal anders zijn."

Het Zuid-Koreaanse PUBG Corporation ontwikkelde het spel samen met Greene. Naar schatting heeft het bedrijf er al honderden miljoenen aan verdiend.

Ook voor de Xbox is een versie uitgebracht. Die versie zit nog vol fouten, maar wordt toch massaal gekocht. Het bedrijf wil nu uitbreiden. Er worden kantoren geopend in Amerika, Europa en Japan. Mogelijk komt er ook een studio van het bedrijf in Amsterdam.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl