De nieuwe website van het Vaticaan draait volledig om ‘Il papa’

Aangepast
Paus Franciscus op de viering van zijn 81ste verjaardag. Vatican News

Paus Franciscus vierde deze week niet alleen zijn 81ste verjaardag, maar ook de lancering van VaticanNews. Wie naar de gloednieuwe website van het Vaticaan surft, wordt begroet door donkerrode knoppen, gelikte video's, handige podcasts en zelfs livefeeds vanuit Vaticaanstad.

Wat opvalt: bijna elke nieuwsupdate gaat over de paus. "De nieuwe site is nogal 'papacentristisch'", zegt Vaticaanwatcher Stijn Fens in NOS Met het Oog op Morgen. "De paus zelf kijkt geen tv, luistert geen radio en kan volgens mij ook niet met een computer omgaan, maar hij heeft wel door hoe je de media moet inzetten."

A post shared by Vatican News (@vaticannews) on

Wie tot nu toe nieuws over Vaticaanstad wilde volgen, moest soms naar wel vier verschillende websites surfen. Op VaticanNews komen alle websites, radiozenders en tv-uitzendingen van het Vaticaan samen.

Het 'media-imperium van il papa' heeft de afgelopen tijd een flinke metamorfose ondergaan. "De persafdeling van het Vaticaan was net een eilandenrijk. Je had redacties voor internet, krant, radio en televisie die allemaal hun eigen koninkrijkjes vormden. Nu moeten ze veel meer samenwerken", vertelt Fens.

'Achter al deze prachtige kleuren zit een mediabeleid dat ontzettend ouderwets is.'

Vaticaanwatcher Stijn Fens in gesprek met Coen Verbraak van NOS Met het Oog op Morgen.

Het Vaticaan, of liever gezegd de paus, is te volgen op Instagram, Facebook, Twitter en YouTube. Dat was wel anders onder zijn voorganger. "Er is een beroemde foto van paus Benedictus XVI. Voor hem ligt een iPad waarop hij een tweet moet versturen. Benedictus kijkt ernaar alsof er een alien is geland in het Apostolisch Paleis."

Paus Benedictus XVI verstuurt een tweet om een eerdere website van het Vaticaan te lanceren. AFP

Onder Franciscus lijkt de communicatie van Vaticaanstad dus flink gemoderniseerd, maar schijn bedriegt. Achter de gelikte video's en Instagramposts schuilt volgens Fens een ouderwets mediabeleid: verdedigend en vooral in dienst van de paus.

"Het dagblad van het Vaticaan, L'Osservatore Romano, is in 1861 opgericht om de paus te beschermen tegen alle leugens die hij naar zijn hoofd kreeg. Ruim 150 jaar later opereert het Vaticaan als het om media gaat nog steeds op die manier", aldus Fens.