Koningin Máxima en minister Ploumen bij een bezoek aan BMW in Beieren, in 2016
NOS NieuwsAangepast

Duitse elite zeer positief over Nederlanders

  • Jeroen Wollaars

    correspondent Duitsland

  • Jeroen Wollaars

    correspondent Duitsland

Nederlanders zijn ongecompliceerd, joviaal en vriendelijk. Ze zijn tolerant, maar nemen het niet altijd even nauw met de regels en er is weinig aandacht voor duurzaamheid. Dat beeld komt naar voren uit een imago-onderzoek dat de Nederlandse ambassade in Berlijn heeft laten houden onder Duitse ondernemers, wetenschappers en politici.

Het onderzoek richtte zich met name op het beeld dat in Zuid-Duitsland van het Nederlandse bedrijfsleven bestaat, omdat daar de meeste handelskansen voor Nederland liggen.

Bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven staat opvallend goed aangeschreven in Duitsland. Nederlanders worden gezien als pragmatisch, flexibel en onconventioneel. In een ruk door noemen sommige ondervraagden ook de keerzijde; we gaan losjes om met de regels, waardoor we de in Duitsland vaak verplichte certificaten voor bepaalde bedrijfsprocessen niet of niet snel genoeg kunnen laten zien.

Daar staat dus tegenover dat Nederlandse bedrijven een "ingebakken pragmatisme" hebben en sneller denken in eenvoudige oplossingen. Dit in tegenstelling tot de Duitsers die in veel situaties eerder perfectionistisch willen optreden. "Daardoor staan de Duitsers zichzelf in de weg", schrijven de onderzoekers. Nederlandse partners kunnen daar het goede voorbeeld geven.

Wat aandacht voor duurzaamheid betreft, kunnen de Nederlanders juist van de Duitsers leren.

Wetenschap

Het Nederlandse onderwijs wordt door de Duitsers geroemd vanwege het hoge niveau en de internationale samenwerking. Innovatie en praktijkgericht onderwijs worden genoemd als pluspunten.

Een nadeel voor Nederland is dat het als klein land tegen concurrentie uit grote landen als Groot-Brittannië, de VS en Duitsland moet opboksen. In die landen staan topuniversiteiten die vaak over veel grotere onderzoeksbudgetten beschikken.

De onderzoekers wijzen er ook op dat Nederlanders meer zaken in Duitsland zouden kunnen doen als meer Nederlanders Duits zouden spreken.

Politiek

De politieke relatie en samenwerking met Nederland wordt als voorbeeldig omschreven. Sommigen wijzen erop dat Nederland een voorbeeld kan zijn voor het oplossen van actuele maatschappelijke en politieke onderwerpen. Ook hier worden we gecomplimenteerd om onze flexibiliteit.

Negatief noemen sommigen de duur van de Nederlandse coalitie-onderhandelingen, het opkomende populisme en de "liberale omgang met de markteconomie", die in het nadeel van Duitsland kan uitpakken. Zo is er in Duitsland veel kritiek op "belastingparadijs Holland": de belastingvoordelen die ons land aan grote internationale bedrijven geeft.

Zichtbaarheid

Nog altijd is Nederland volgens de onderzoekers te weinig zichtbaar in Duitsland. Zo kunnen Duitse topondernemers, behalve Philips, amper Nederlandse bedrijven noemen, tenzij ze daar toevallig zelf mee samenwerken. Mogelijk komt dit doordat Nederlandse bedrijven, zelfs als ze met Duitsland zaken doen, ervoor kiezen om hun website alleen in het Engels te vertalen. Poolse ondernemers maken daarom volgens onderzoekers meer kans op Duitse klanten, omdat die zich wel in het Duits richten op het buurland.

Het is de tweede keer dat de ambassade een dergelijk onderzoek laat doen. De eerste keer, in 2013, was de zichtbaarheid ook al een probleem. Toch is er sindsdien veel verbeterd, zeggen de onderzoekers. Dat komt onder meer door de deelname van Nederlandse bedrijven aan internationale beurzen en werkbezoeken van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, met een handelsdelegatie in hun kielzog.

Het onderzoek richt zich nadrukkelijk op het onderwerp dat voor het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken tegenwoordig belangrijk is: hoe kan Nederland zich zo goed mogelijk in het buitenland verkopen?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl