NOS NieuwsAangepast

Viswinkels komen met concurrent voor omstreden haringtest van AD

De jaarlijkse haringtest van het AD krijgt concurrentie. Uit onvrede over de huidige wedstrijd komen viswinkels en groothandelaren in de sector volgend jaar gezamenlijk met een eigen test. Consumenten spelen daarin een grote rol.

"De consument laten oordelen over de kwaliteit van de haring, dat staat centraal", zegt Henk Achterhuis namens de branchevereniging voor de ambulante handel (CVAH). Samen met de vereniging van visspecialisten (VNV) hebben zij de nieuwe wedstrijd opgezet. De twee organisaties vertegenwoordigen naar eigen zeggen samen een groot deel van de visverkopers.

"Klanten mogen een oordeel vellen over de vis van hun eigen viswinkel. Die mening is namelijk het allerbelangrijkste."

Commotie

Achter de schermen waren de twee organisaties al enige tijd bezig met dit plan. De recente commotie rond de AD-haringtest heeft de ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. EénVandaag meldde onlangs dat de AD-test doorgestoken kaart is. Eén van de haringtesters van de krant werkt bij een groothandel voor vis. En viswinkels die hem voor een cursus inhuren, zouden altijd hoger scoren.

De test van het AD - afgelopen zomer voor de 36ste keer - doet jaarlijks veel stof opwaaien, vooral bij winkels die onder aan de lijst bungelen en in de krant snoeiharde kritiek krijgen plus het rapportcijfer nul. Al jaren roept een deel van de visbranche dat de test oneerlijk is en dat er sprake zou zijn van vriendjespolitiek, wat het AD overigens ontkent.

Feedback

VNV-voorzitter Peter van de Laar ziet veel voordelen: "Door de klanten te betrekken bij de nieuwe haringtest, krijg je als viswinkel waardevolle reacties. Die feedback kun je gebruiken om je product en dienstverlening verder te verbeteren."

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het AD staat niet negatief tegenover een haringtest georganiseerd door de sector. "Wij juichen elk initiatief toe dat consumenten helpt zich te informeren over een product. Dus ook dit idee om klanten zich te laten uitspreken over hun eigen viswinkel."

De krant gaat door met de eigen AD-haringtest, maar kijkt wel naar mogelijke aanpassingen. "De test is pas komend voorjaar weer en dat geeft ons de tijd om nog eens goed te kijken naar de precieze opzet daarvan. We zijn naar aanleiding van de commotie van vorige week in gesprek gegaan met de haringsector, omdat we ook benieuwd zijn naar hun ideeën over hoe je haring goed en objectief kunt testen", aldus Nijenhuis.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl