Albert Heijn verandert de naam van het product 'Muesli vezelrijk' Foodwatch
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Misleidende Gouden Windei-producten worden aangepast

Drie kandidaten voor het Gouden Windei passen hun producten aan. Actiegroep Foodwatch deelt de prijs jaarlijks uit aan fabrikanten van producten met een misleidende naam. Twee producenten veranderen de naam van hun product, waaronder Albert Heijn met 'Muesli vezelrijk'.

De zakken muesli werden door Foodwatch als misleidend beschreven, want juist deze muesli-variant bevat de minste vezels. De organisatie noemt de museli dan ook "vezel-rijkelijk overdreven".

Ook de naam van het sapje 'Superjuice Framboos & kers' is veranderd. De producent heeft er 'Innocent Appel, framboos & kers' van gemaakt, omdat er volgens de actiegroep minder dan 10 procent framboos en kers in het drankje zit.

Producenten krijgen natuurlijk niet graag negatieve aandacht

Sjoerd van der Wouw van Foodwatch

Unilever past de ingrediënten van Conimex Ketjap Manis Gold aan: het suikergehalte wordt gehalveerd. Foodwatch wees erop dat in deze ketjap bijna net zoveel suikers zitten als in een fles schenksiroop, en ongeveer zes keer zoveel suiker als in cola.

Sjoerd van de Wouw van Foodwatch zegt tevreden te zijn. "Het is een goede stap dat producten worden gecorrigeerd als wij ze hebben genomineerd. Maar het is wel een beetje opportunistisch om dat pas na zo'n nominatie aan te passen. Producenten krijgen natuurlijk niet graag negatieve aandacht."

En dus vindt Van de Wouw dat fabrikanten beter moeten nadenken over een productnaam voordat iets op de markt gebracht wordt. "Fabrikanten moeten oppassen met misleidende etiketten. Het balletje moet niet alleen bij de fabrikanten liggen, er moet ook betere wetgeving komen." Wat hem betreft moeten er strengere regels komen voor etiketten.

De drie producten van de Albert Heijn, Innocent en Unilever doen nog wel mee voor het Gouden Windei, omdat ze volgens Foodwatch dit jaar "genoeg consumenten hebben misleid".

STER reclame