NOS NieuwsAangepast

Slachting onder rendieren op spoorweg in Noorwegen

Op een spoorbaan in het noorden van Noorwegen is een bloedbad aangericht onder rendieren. Bane Nor, het Noorse ProRail, was gewaarschuwd voor een kudde rendieren in een bepaald gebied. De waarschuwing om langzamer te rijden bereikte de treinmachinisten op het traject niet. Er kwamen in een paar dagen tijd zeker 106 dieren om.

Alleen al op zaterdag werden 65 rendieren doodgereden. "Ik ben er gaan kijken en het was een verschrikkelijk gezicht. Een tragedie", zei dierenbeschermer Torstein Appfjell tegen de Mail Online. Afgelopen woensdag waren er al 26 rendieren doodgereden en donderdag 15.

Dierenbeschermers hadden contact opgenomen met de spoorbeheerder, omdat een grote kudde rendieren een berghelling was afgedaald en rondliep in een gebied waar een spoorlijn doorheen loopt. De herkomst was volgens Appfjell vast te stellen doordat veel van de dieren waren voorzien van een gps-zendertje.

Telefoon

Eigenaren van de rendieren probeerden de kudde voor de wintermaanden naar de kuststrook te krijgen. Omdat ze daarbij het spoor over moesten, was Bane Nor gewaarschuwd om de treinen langzamer te laten rijden.

Die waarschuwing is inderdaad binnengekomen en geregistreerd, maar door onduidelijke oorzaak niet bij de machinist op het traject terechtgekomen. Bane Nor houdt het op een technisch probleem. "Toen we uiteindelijk de machinist aan de telefoon hadden, was het al te laat", zei een woordvoerder tegen de Noorse omroep NRK.

Finland

In het buurland Finland zijn rendieren in de buurt van spoorwegen hun leven ook niet zeker. Daar komen 200 tot 500 rendieren per jaar om doordat ze door een trein worden gegrepen. De verliezen zijn het grootst in de regio Isosydänmaa in Midden-Finland en in Palojärvi in het noorden.

Herders in die gebieden raken soms tot 20 procent van hun kudde kwijt door ongelukken op het spoor. De overheid vergoedt een deel van hun schade.

Het hoofd van de Finse rendierherdersbond voert actie om meer hekken langs het spoor te krijgen, maar heeft daarmee weinig succes. "We hebben berekend dat er zo'n 200 kilometer spoor moet worden beveiligd met hekken, of waar hekken moeten worden gerepareerd", zegt Anne Ollila.

Duur

De Finse NS legt de verantwoordelijkheid bij spoorbeheerder FTA. Die is niet van plan hekken te repareren of te bouwen. Ze zijn te duur en bovendien is het maar de vraag of ze echt helpen de rendiersterfte terug te dringen, zegt een woordvoerder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl