Madrid
NOS NieuwsAangepast

Het vuil, de stad en de file: ook Madrid is smerig

Europese steden zijn smerig als het windstil en warm is. Dat merkten deze week de inwoners van Madrid en zeventien andere Spaanse steden. Door een combinatie van veel verkeer, uitstotende fabrieken en bijna windstil, droog weer verslechterde de luchtkwaliteit snel, zegt correspondent Rop Zoutberg.

Madrid en Valladolid waren de enige steden waar gemeentebesturen met maatregelen kwamen om hoeveelheden stikstofdioxide en fijnstofdeeltjes omlaag te krijgen. Die worden vooral uitgestoten door diesels. Op snelwegen rond de hevig vervuilde steden golden snelheidsbeperkingen. Ook konden automobilisten van buiten de stad geen gebruik maken van parkeervakken in de binnensteden. Uiteindelijk lukte het in Madrid met moeite om het aantal auto's op de wegen met 3 procent omlaag te krijgen.

We zitten nu in fase 2 op een schaal van 4. Vanaf fase 3 ga je het pas echt merken.

Juan Bárcena

De ingrepen zijn vastgelegd in een protocol bij de lokale besturen, zegt Juan Bárcena van de milieugroep Ecologistas en Acción. "We zitten nu in fase 2 op een schaal van 4. Vanaf fase 3 ga je het pas echt merken. Dan wordt het autoverkeer met de helft teruggebracht omdat auto's met even of oneven kentekens de stad niet meer in komen.

Randgemeentes van Madrid stapten eerder al naar de rechter om te verhinderen dat hun inwoners de toegang van Madrid wordt ontzegd. Madrid moet ook meer haast maken van de Europese Commissie om maatregelen te nemen.

Topdrukte in parkeergarages

Automobilisten hadden maar weinig hinder van het parkeerverbod in de binnensteden: private parkeergarages vingen de topdrukte op.

Alleen in steden als Stockholm of Londen is echt werk gemaakt van het stoppen van auto's, door tolpoorten aan de rand van de stadscentra neer te zetten. Wie overdag met de auto het centrum van Londen in rijdt, betaalt maar liefst 11,50 pond (zo'n 13 euro).

Milieuvervuiling in Parijs

Ook Parijs vecht al enkele jaren tegen de toenemende luchtvervuiling. Parijs mag dan de stad van de liefde zijn, maar het stinkt er wel, je moet er hoesten en soms springen de tranen in je ogen.

Volgens correspondent Frank Renout blijkt uit metingen dat miljoenen inwoners worden blootgesteld aan een hogere uitstoot van stikstof en fijnstoffen dan is toegestaan. Dat is vooral het geval bij drukke verkeersaders, zoals de Champs-Élysees.

Fietsen

Al jaren worden daarom het openbaar vervoer, fietsen en elektrische auto's gepromoot in de stad. Busbanen nemen steeds vaker de plaats in van rijstroken. Afgelopen jaar werd een begin gemaakt met het weren van auto's op dagen met veel smogvorming.

Verder wil de socialistische burgemeester Anne Hidalgo veel meer groen in de stad, van daktuinen tot stadsboerderijen. Parijs kent door die vergroening al de eerste Parijse witlof, die wordt geteeld in een oude parkeergarage. Ook het eerste 100 procent Parijse bier wordt nu gebrouwen, met gerst en hop uit de hoofdstad.

Deze maand kwam Parijs met een ambitieus klimaatplan om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Diesel- en benzineauto's worden er vanaf respectievelijk 2024 en 2030 verboden in Parijs. Samen met Den Haag startte Parijs een mondiaal stedennetwerk om ervaring uit te wisselen over de aanpak van luchtvervuiling.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl