We kijken niet meer alleen tv, daarom komt BNNVARA met nieuwe kijkcijfers

BNN-presentator Tim Hoffman in zijn populaire programma #BOOS BNN
Geschreven door
Remy Hersbach
redacteur Online

Omroep BNNVARA is ontevreden over de manier waarop kijkcijfers bij de publieke omroep worden gemeten en komt met een eigen wekelijks rapport. Daarin worden naast televisiecijfers ook views op Facebook en YouTube, interactie op sociale media en cijfers van streams getoond. Volgens de omroep worden 'kliks, views en fans' op een transparante manier inzichtelijk gemaakt.

In Hilversum wordt al veel langer nagedacht over aanvullingen op de kijkcijfers van programma's, omdat steeds minder mensen op de traditionele manier, via een groot scherm in de woonkamer, televisie kijken. Dat terwijl de cijfers grote gevolgen kunnen hebben: een goed kijkcijfer kan een nieuw seizoen betekenen; lagere cijfers het einde van het programma.

Veranderende mediaconsumptie

BNNVARA vindt, als omroep die zich ook op jongeren richt, steeds meer publiek op internet. Zo heeft presentator Tim Hofman een eigen YouTube-kanaal met gemiddeld 400.000 kijkers per aflevering en dat is in de kijkcijferlijstjes onzichtbaar. Directeur Gerard Timmer vindt het hoog tijd voor een kijkcijferrapport dat past in het tijdsbeeld van veranderende mediaconsumptie.

Toch zit Stichting KijkOnderzoek (SKO), die verantwoordelijk is voor de dagelijkse kijkcijferlijsten ook niet stil. Sinds vorig jaar worden ook online streams van NPO, SBS, RTL en Fox Sports gemeten.

En in de toekomst wil de stichting de statistieken van het kijkgedrag op online media uitbreiden met andere platformen. "We zijn in groter verband aan het kijken of we alle video's op alle platformen kunnen meenemen in de kijkcijfers, daar zit dan YouTube ook bij", zegt een woordvoerder. Het plan is nog niet af, een datum voor de wijziging kan de stichting nog niet geven.

Niet wachten

BNNVARA vindt het niet snel genoeg gaan, en komt nu dus met zijn eigen platform voor de programma's van de omroep. "Wij willen niet wachten tot iedereen het met elkaar eens is; dat maakt programma's, netten en zenders kwetsbaar, omdat ze dan maar beperkt worden beoordeeld", zegt Timmer.

De omroep maakt voor de televisiecijfers gebruik van de data van Stichting KijkOnderzoek. De SKO ziet het platform dan ook als een aanvulling op zijn eigen dienst.

Overigens heeft SKO vandaag ook een nieuw contract ondertekend met onderzoeksbureau GfK. Daarmee hoopt de stichting het veranderende kijkgedrag op meerdere schermen te meten. De nadruk ligt daarbij op live televisiekijken via tablet en smartphone.