Een screenshot uit de serie Carpool Karaoke
NOS NieuwsAangepast

'Preuts Apple is erg voorzichtig in Hollywood'

Het had een feestje moeten worden voor Apple: dit voorjaar wilde het bedrijf zijn eerste tv-serie, Carpool Karaoke, uitbrengen. Maar topman Tim Cook besloot de plannen op het laatste moment om te gooien: in de serie werd gescholden en verwezen naar vaginale hygiëne en dat kon niet, schrijft Bloomberg.

De inhoud werd aangepast en er werden nieuwe afleveringen gemaakt. Toen de serie wél de goedkeuring van Cook kon wegdragen, werd de serie niet bepaald enthousiast ontvangen. De conservatieve koers waar Apple in de App Store al bekend om staat, vertaalt zich nu ook naar de eigen series. En dat terwijl andere platforms, zoals Netflix, veel meer de grenzen opzoeken en daarvoor lijken te worden beloond.

Worsteling

De moeizame gang van zaken is volgens Bloomberg symptomatisch voor Apple's worsteling in Hollywood, schrijft het persbureau. Apple wil, net als partijen zoals Amazon, naast zijn core-business ook graag content produceren. Series die in het geval van Apple te zien moeten zijn via bijvoorbeeld de Apple TV. Aan middelen geen gebrek, het bedrijf heeft meer dan 260 miljard dollar in kas.

Maar het gaat allemaal nog niet echt van een leien dakje. Het bedrijf heeft in de afgelopen twee jaar vier content-chefs gehad. Op dit moment wordt de content-kar bij Apple getrokken door twee oud-directeuren van Sony’s tv-divisie, die daar onder meer verantwoordelijk waren voor de productie van de populaire serie Breaking Bad.

"Ik denk dat Apple een balans probeert te vinden tussen creativiteit en iets waar genoeg mensen naar mogen kijken", zegt Jennifer Salke van NBC Entertainment. Want de verwachting is dat de series ook worden getoond in de Apple Stores en daar lopen jonge kinderen rond.

Tegelijkertijd zijn Apple's ambities groter dan alleen de Apple Store. Het bedrijf heeft mensen aangenomen die ervoor moeten zorgen dat er wereldwijd series worden geproduceerd.

Conservatief en kieskeurig

Al met al, concludeert Bloomberg, leidt dit ertoe dat producenten Apple zijn gaan zien als conservatief en kieskeurig. "Sommigen dachten dat ze overweldigd zouden worden bij hun bezoek aan het meest succesvolle bedrijf van de wereld, maar kwamen erachter dat ze te maken hadden met een gigantisch bedrijf dat heel voorzichtig is."

Naast Carpool Karaoke heeft Apple ook een reality-serie laten maken, Planet of the Apps, waarin ondernemers hun app-idee pitchen aan een jury. Maar ook dat is tot nu toe geen groot succes. "Hollywood kan rustig gaan slapen", concludeerde een recensent van Variety.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl