Verkeer in Singapore Margreet Companger

Singapore bestrijdt de automobilist: 'Het wordt steeds duurder'

tijd van publicatie Aangepast
Geschreven door
Ewoud Kieviet
redacteur Online

Ze heeft er bijna dagelijks mee te maken: het drukke verkeer in Singapore. "Je mag hier maximaal 90 kilometer per uur rijden, dus hard gaat het nooit", zegt de Nederlandse Margreet Compagner. Ze woont met haar vriend en dochtertje in de stadstaat en werkt er als consultant.

Op alle manieren probeert de Singaporese overheid mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. De jongste maatregel in strijd met het aantal motorvoertuigen is een rigoureuze. Vanaf februari mogen er geen personenauto's of motorfietsen meer bijkomen. "Je krijgt vanaf februari alleen nog een nieuw kenteken als je een oud kenteken inlevert", zegt correspondent Michel Maas. "Er komen nu dus geen nieuwe auto's bij, ik denk daarom dat deze maatregel gaat werken. Het wordt in ieder geval niet drukker dan het nu is", zegt Compagner.

Nu al is het enorm duur om zo'n kenteken (een Certificate of Entitlement) te kopen, vertelt Compagner. "Het kost tussen de 40.000 en 50.000 dollar om een COE te kopen." Ook het autorijden zelf is erg duur. Als ze met de auto naar haar werk rijdt is ze tussen de 30 en 60 dollar kwijt, afhankelijk van het moment op de dag. Dat geld gaat naar rekeningrijden en hoge parkeertarieven.

Margreet Compagner met haar dochtertje in Singapore Margreet Compagner

Ze heeft het geluk dat haar vriend een auto van de zaak heeft, want ook al investeert Singapore erg veel in het openbaar vervoer, helemaal zonder de auto kan ze niet.

"De binnenstad is goed te bereiken met het ov, maar bijvoorbeeld Jurong Island is alleen met de auto bereikbaar. Daarnaast is de metro niet altijd zo kindvriendelijk, dus als ik met mijn dochter van anderhalf op pad ga ben ik blij dat wij een auto hebben."

Singapore zoekt ook naar andere oplossingen, zo wordt op de universiteitscampus getest met zelfrijdende auto's en is de 'Uberdienst' Grab erg populair.

De stadstaat is met 5,6 miljoen inwoners een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. "En die mensen wonen in een gebied, dat even groot is als de provincie Utrecht", zegt Compagner. Dat Singapore zo klein is ziet ze ook als een voordeel: "Ook al sta je in de file, je bent nooit heel erg lang onderweg."

STER Reclame