De heffing geldt voor hetzelfde gebied als de London Congestion Charge, aangegeven met de C EPA

In Londen is vandaag een extra tolheffing ingegaan voor automobilisten die met een oude, vervuilende wagen door het stadscentrum willen rijden. Bestuurders van zulke auto's moeten in totaal 21,50 pond per dag gaan betalen, iets meer dan 24 euro.

De nieuwe T-Charge geldt grofweg voor alle auto's en vrachtwagens die voor 2006 zijn gemaakt en die tussen 07.00 uur en 18.00 uur in het centrum komen. Naar verwachting treft de heffing elke maand ongeveer 34.000 automobilisten.

Luchtkwaliteit

Burgemeester Khan wil met de maatregel de slechte luchtkwaliteit in de stad aanpakken, maar hij stuit op veel kritiek. Veel mensen vinden dat op deze manier relatief arme automobilisten te hard worden aangepakt. Milieuorganisaties zijn ook niet tevreden, zij vinden dat de maatregel niet ver genoeg gaat. Khan wil de komende jaren nog meer regels invoeren om de lucht in de Britse hoofdstad schoner te krijgen.

In de stadskern van Londen geldt sinds 2003 al een tolsysteem voor alle personenauto's, de London Congestion Charge. Bestuurders betalen 11,50 pond per dag, zo'n 13 euro. De opbrengsten ervan worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer in Londen. De T-Charge van 10 pond komt hier dus nog bovenop.

Milieuzones

Ook in Nederland wordt geprobeerd de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren door auto's uit het centrum te weren. Steeds meer steden stellen milieuzones in, zoals Rotterdam en Utrecht waar dieselauto's van voor 2001 niet meer in het centrum mogen komen.

In Amsterdam krijg je sinds dit jaar geen parkeervergunning meer als je een dieselauto van voor 2001 of een benzine-auto van voor 1992 aanschaft.

STER reclame