Dit is hem dan: de Pipistrel Alpha Electro
Aangepast

Eerste elektrische vlucht in Nederland - is dit de toekomst?

Na de elektrische auto, bus en fiets heeft Nederland er weer een nieuwe gadget bij: het elektrische vliegtuig. In Hilversum werd het vliegtuigje vandaag gepresenteerd. Vrijwel geluidloos zoefde de Pipistrel Alpha Electro van Hilversum naar Soesterberg. Nu nog met twee inzittenden: de piloot en co-piloot. Komen daar in de toekomst passagiers bij?

"Ja. Dat gaat zeker gebeuren", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert. "Maar dat duurt nog wel even. Dan moet je zeker denken aan 2030 of 2040."

De e-plane wordt vanaf 2019 ingezet om leerling-piloten te trainen. Pas dan krijgt het 100 procent elektrische vliegtuigje een certificaat van luchtwaardigheid en mag het officieel de lucht in.

NOS op 3 was vandaag bij de eerste vlucht in Nederland:

De eerste elektrische vlucht in Nederland

Volgens Melkert staat elektrisch vliegen nog in de kinderschoenen. "100 procent elektrisch vliegen is nu alleen nog maar haalbaar voor de kleine luchtvaart." Met de accu van de Pipistrel Alpha Electro, kan ongeveer één uur gevlogen worden. Dat is ongeveer van Groningen naar Eindhoven.

Zet die verre vakantie in een e-plane voor nu dus maar uit je hoofd. Melkert: "Het probleem van een elektrisch vliegtuig is dat het van de grond moet worden getild. Dan heb je veel meer energie nodig dan bijvoorbeeld een elektrische auto."

Er kan zestig keer meer energie in een kilo kerosine dan in een kilo accu.

Joris Melkert, luchtvaartdeskundige TU Delft

Voordat we dus met z'n allen tickets kunnen kopen voor een elektrisch vliegtuig moet er volgens Melkert meer energie in een accu kunnen. "Nu kan er zestig keer meer energie in een kilo kerosine dan in een kilo accu."

De luchtvaartdeskundige denkt wel dat die accu's zich gaan ontwikkelen. "Maar dan nog kunnen we over 10 tot 15 jaar echt nog niet met een elektrisch vliegtuig op vakantie. Niet met veel passagiers in ieder geval."

En zo ziet het er van binnen uit

Volledig op stroom vliegen wordt dus lastig. De oplossing ligt volgens Melkert daarom in een hybride vliegtuig. "Dan kan de accu bijvoorbeeld alleen meehelpen bij de start." Zo'n 'duwtje in de rug' scheelt al snel zo'n 10 tot 15 procent uitstoot.

Helemaal schoon is het niet, maar het is volgens Melkert wel een begin.

De luchtvaartdeskundige was vorig jaar bij een conventie van de NASA om met andere experts over volledig elektrisch vliegen te praten. "De toon was daar dat het eraan zit te komen. We hebben alleen nog een lange weg te gaan."

Deel artikel: