De maatregelen die Facebook neemt op het platform
NOS NieuwsAangepast

Facebook: nepnieuws-label beperkt verspreiding met 80 procent

Op het moment dat de factcheck-partners van Facebook een bericht als onwaar bestempelen, helpt dat de verspreiding met 80 procent te beperken. Dat zegt Facebook in een e-mail die in handen is van BuzzFeed News. Het is volgens de nieuwssite voor het eerst dat er een cijfer over het beperken van nepnieuws naar buiten komt.

Peter Burger, die vanuit de Universiteit Leiden samen met NU.nl in Nederland factcheckt, bevestigt de mail ook te hebben ontvangen. "Het zou mooi zijn als ons werk de berichten voor 80 procent afremt", zegt hij. "Maar we zouden graag zelf de data hebben om dit te kunnen controleren."

Eerder meldden onderzoekers van Yale University juist dat het labelen van nepnieuws weinig zou helpen. Slechts een klein percentage gebruikers zou hierdoor het bericht anders beoordelen.

Drie dagen

Nog niet alles gaat goed, erkent Facebook in de e-mail. Zo duurt het gemiddeld drie dagen voordat de verspreiding van nepnieuws wordt beperkt. "We weten dat de meeste mensen juist in die periode het nieuws zien", schrijft Jason White, bij Facebook verantwoordelijk voor de samenwerking met de factcheckers. Ook stelt het bedrijf dat er nog te veel wordt gemist.

Ook Burger ziet nog uitdagingen. "We zien bij sommige berichten die door zowel NU.nl als ons zijn gecheckt dat er geen waarschuwende labels op Facebook verschijnen. Daarnaast missen we het aanbod gerelateerde artikelen." Deze artikelen moeten als alternatief dienen. Volgens Facebook verkeert dit nog in een test-fase en kan het daardoor zijn dat het er nog niet altijd bij zit.

Het platform wil voor de rest niet op de berichtgeving van BuzzFeed reageren.

Famke uit Amsterdam

Burger zegt verder dat het checken soms snel kan gaan. "Het verhaal over Famke uit Amsterdam, die met vuurwerk in brand zou zijn gestoken, hadden we zestien uur nadat het op Facebook rondging gecheckt."

Aan de andere kant geeft hij ook toe dat dergelijke berichten dan al zo'n duizend keer zijn gedeeld. "En heeft de nepnieuwsexploitant er dus al geld aan verdiend." De exploitant heeft het bericht inmiddels offline gehaald.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl