'Tabaksproducenten betalen voor exclusiviteit op festivals'

ANP

Tabaksfabrikanten betalen organisatoren van popfestivals, tegen de regels in, voor de exclusieve verkoop van de eigen sigaretten. Dat meldt de krant Trouw op basis van de Onderzoeksredactie Tabak, die wordt gefinancierd door het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Op 16 van de 21 onderzochte evenementen worden producten van maar één fabrikant verkocht. Volgens onderzoeker Ties Keyzer zeggen meerdere festivalorganisaties dat ze geld ontvangen in ruil voor exclusiviteit. Welke festivals dit zijn, wordt niet vermeld.

Volgens de onderzoekers gaat het om sigaretten van Philip Morris, Japan Tobacco en British American Tobacco. Philip Morris zou Pinkpop de afgelopen jaren een bedrag variërend van 5.000 tot 50.000 euro hebben betaald.

Extrema, die onder meer Extrema Outdoor en Solar Weekend organiseert, werkt volgens het onderzoek al tien jaar samen met Philip Morris op basis van exclusieve afspraken.

Sponsoring

Een woordvoerder van Mojo Concerts, dat de contracten voor Pinkpop afsluit, zegt in Trouw dat de afspraken "geheel volgens de regels" zijn, en dat het feit dat exclusiviteit niet mag volgens de wet, niet bij de organisatie bekend is.

Philip Morris spreekt tegen dat het betaalt voor exclusiviteit. "Dat is feitelijk onjuist. De afspraken die wij maken voldoen aan alle regelgeving." Een reactie van de andere fabrikanten ontbreekt in het Trouw-artikel.

Sinds 2002 mogen tabaksproducenten geen reclame meer maken. Ook sponsoring is verboden. De exclusiviteitsafspraken kunnen gelden als reclame en sponsoring.

Een woordvoerder van de voedselwaakhond NVWA zegt in Trouw dat festivals de afgelopen jaren op verschillende punten zijn gecontroleerd, zoals op de leeftijdsgrens voor tabaksverkoop. Nu lopen er "een paar" onderzoeken naar exclusiviteitsafspraken. "Er zijn 900 festivals, wij hebben niet de capaciteit om ze allemaal te onderzoeken. We moeten afgaan op signalen die we krijgen."

Eerder bleek dat de NVWA onderzoek doet naar exclusieve contracten tussen tabaksfabrikanten en studentenverenigingen.