NOS Nieuws Binnenland Aangepast

'Fietser ziet vaak gevaar van trams niet'

ANP Foto

Fietsers en voetgangers in grote steden onderschatten het gevaar van trams. Het aantal ongelukken en bijna-botsingen neemt sterk toe door onoplettendheid, zegt de Haagse vervoerder HTM in De Telegraaf. De telefoon en muziek in de oren spelen daarbij een belangrijke rol.

"Alleen al in Den Haag maken trambestuurders gemiddeld veertig keer per dag een noodstop, terwijl ze voorrang hebben", zegt directielid Ernst Moeksis van HTM. Hij vindt dat er landelijk actie moet worden genomen. "Wij zijn in gesprek met de gemeente Den Haag, maar andere tramsteden hebben hetzelfde probleem."

Die problemen hebben onder meer te maken met de Tram Waarschuwings Installaties (TWI) waarbij alarmbellen en knipperlichten afgaan op oversteekplaatsen. "Ze gaan te vroeg of te laat af en staan soms op de verkeerde plekken. Steeds vaker worden ze daardoor genegeerd", zegt Moeksis.

Schijnveiligheid

Omdat de TWI geen formele status heeft, zijn de signalen in elke gemeente verschillend, blijkt uit een afstudeeronderzoek aan de TU Delft, dat in samenwerking met HTM is verricht. Onderzoekster Rianne Roeleveld pleit in haar rapport voor landelijke uniformering van de waarschuwingsinstallaties. Ze zegt dat met de huidige systemen een schijnveiligheid wordt gecreëerd. "Incidenten tussen trams en fietsers en voetgangers gebeuren veelal op ontworpen kruispunten."

Naar schatting zijn er jaarlijks in Nederland meer dan honderd ongevallen met trams, waarvan het gemiddeld een paar keer fataal afloopt. "In slechts 2 procent van de incidenten valt de bestuurder wat te verwijten", zegt HTM.

Gevaarlijk

Ook de vervoersbedrijven GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam herkennen het probleem met onoplettende verkeersdeelnemers. Cijfers over het aantal bijna-aanrijdingen met trams worden niet bijgehouden. Volgens Frouke Albers van de RET levert het zeer gevaarlijke situaties op. Niet alleen voor de trambestuurders en de fietser of voetganger zelf, maar ook voor de passagiers in de tram die gewond kunnen raken. "Het feit is dat een tram tonnen weegt en een langere remweg nodig heeft als er een noodstop moet worden gemaakt."

De GVB heeft onlangs als proef sensoren geplaatst op de zijkanten van de trams. Deze geven een signaal als de tram bijna in contact komt met een obstakel. "Als trambestuurder moet je goed anticiperen en daar is tijdens de trainingen bij ons veel aandacht voor", zegt woordvoerder Mireille Muller. "Onze trambestuurders zijn zeer ervaren en goed getraind. Wij doen wat wij kunnen om aanrijdingen te voorkomen, maar veilig verkeer is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Blijf op de fiets ook alert."

STER reclame