Eerst een ijsje, dan een kunstwerk kopen

Aangepast
Galerie Honingen zit in een drukke winkelstraat in Gouda Galerie Honingen
Geschreven door
Merel Stikkelorum
Economieverslaggever

Kunstgaleries hebben vorig jaar gemiddeld 9 procent minder omgezet dan drie jaar eerder, blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie NGA. Volgens de organisatie komt dat mede doordat er relatief veel jonge galeries zijn.

Er komen steeds meer nieuwe galeries bij in ons land. In 2013 was 3 procent van de Nederlandse galeries nog jonger dan twee jaar, vorig jaar was dat 10 procent. Daartegenover staat wel dat veel oudere galeries ermee ophouden. "Het totale aantal galeries in ons land is ongeveer gelijk gebleven", zegt Christian Ouwens, voorzitter van de NGA.

De jonge galeries moeten het met veel minder inkomsten doen dan de gevestigde collega's. De gemiddelde omzet van een galerie van twee jaar of jonger is ruim 50.000 euro. Bij galeries die tussen de tien en twintig jaar bestaan, is dit bijna 380.000 euro gemiddeld.

Klantenkring opbouwen

"Jonge galeries hebben nog niet zo veel inkomsten als oudere galeries. Zij moeten hun klantenkring nog helemaal opbouwen", aldus NGA-voorzitter Ouwens.

Karen Boekholt van galerie Honingen in Gouda weet daar alles van. Twintig jaar geleden startte zij samen met haar partner John Stel de galerie. Zij studeerde nog, hij was net afgestudeerd als econoom. "De eerste jaren is het echt een kwestie van investeren en volhouden."

Van begin af aan probeerden ze de zaken anders aan te pakken dan traditionele galeries. "Toen had je veel van die spierwitte galerieruimtes met twee schilderijen aan de wand en achterin iemand die vanachter een krant misschien iemand goedendag zei als-ie binnenkwam. Wij wilden het toegankelijker maken en kunst in een leuke huiselijke sfeer presenteren."

Verliefd

Niet toevallig zit de galerie daarom aan een drukke winkelstraat, recht tegenover een ijssalon. "Het gebeurt vaak dat mensen hiertegenover een ijsje zitten te eten en dan even bij ons binnenkomen." Tot drie jaar geleden zat de galerie nog in een pand verderop, aan een mooie gracht. "Daar zat geen loop in. Hier wel."

Waar andere galeriehouders zeggen dat het moeilijk is om nieuwe kunstkopers te trekken, is dat bij Honingen anders. "Vanochtend nog kwamen er mensen binnen die al twee weken langs onze etalage liepen en verliefd waren geworden op een bronzen beeld. Ze vonden het prachtig maar waren nog nooit binnen geweest. Vandaag hebben ze de stoute schoenen aangetrokken en het gekocht."

"Wij zijn bewust in een drukke winkelstraat gaan zitten in plaats van aan een dure gracht."

Galerie Honingen pakt de zaken van begin af aan anders aan dan veel andere galeries, zag verslaggever Merel Stikkelorum.

Opvallend is dat internet geen bedreiging is voor galeries. De verkopen via dat medium zijn zelfs licht gedaald. Dat is geen verrassing voor Boekholt. "Wij hebben nog nooit een werk via internet verkocht. Mensen willen het eerst zien voordat ze het kopen." Wel worden bijvoorbeeld sociale media en de website steeds belangrijker voor kunstkopers om zich te oriƫnteren.

STER Reclame