Nederlands Film Festival

Een film over drie Marokkaans-Nederlandse broers die afreizen naar Syrië. Regisseur Hanro Smitsman snijdt een gevoelig onderwerp aan in zijn film Broeders. Vandaag begint het Nederlands Film Festival in Utrecht, waar de film in première gaat.

"Met Broeders wil ik laten zien dat niet alle keuzes die mensen maken per definitie ideologisch gemotiveerd zijn", vertelt Smitsman in het NOS Radio 1 Journaal. "De film maakt de keuze om naar Syrië te gaan begrijpelijker en biedt daarmee tegenwicht aan al te gemakkelijke oordelen over mensen, ook over Syriëstrijders."

De film vertelt het verhaal van twee Marokkaans-Nederlandse broers die samen naar het door oorlog geteisterde Syrië afreizen om op zoek te gaan naar hun jongere broer, een vermeende Syriëganger. "Een heel zwaar onderwerp", erkent Smitsman. "Ik wil de Syriëganger een gezicht geven. Het is heel belangrijk om het menselijke aspect te blijven zien."

Daarnaast is de werkelijkheid van een oorlog veel chaotischer dan wij soms denken, vertelt de regisseur. "Afhankelijk van de omstandigheden kunnen daders slachtoffers worden en andersom."

Terwijl ze het spoor van hun broertje Yasin proberen te volgen door Jordanië en Syrië, raken Hassan en Mourad ongewild betrokken bij het Syrische conflict. Zal dit de broers, ondanks de confrontatie met de gruwelijkheden van de oorlog, dichter bij elkaar brengen of heeft de oorlog onherstelbare wonden geslagen?

'Hassan citeert in plaats van de Koran Fat Boy Slim' ANP Kippa

Er zit ook veel humor in de film, zegt Smitsman. Een van de broers werkt als cabaretier in Nederland en kent de Koran niet goed. "Als hem wordt opgedragen om uit de Koran te citeren dreunt hij een tekst van Fatboy Slim op."

Ook de omstanders weten niet of de tekst klopt of niet. "Dat is een heel grappige scène die eigenlijk precies de chaos in Syrië aangeeft."

De officiële premier van Broeders is op 23 september in Pathé Rembrandt. De film is op zondag 24 en woensdag 27 september ook te zien in het reguliere festivalprogramma.

STER reclame