De nieuwe iPhone-software op een iPhone X
NOS NieuwsAangepast

Nieuwe iPhone-software maakt volgen van jouw surfgedrag lastiger

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

Het internet zit vol met adverteerders die graag jouw surfgedrag in de gaten houden via zogeheten trackers. Hoe meer bedrijven over je weten, hoe beter ze je de 'ideale' reclames kunnen voorschotelen. Apple wil daar nu verandering in brengen, door de periode waarin adverteerders je kunnen volgen drastisch te verkorten.

In iOS 11, de nieuwste softwareversie voor iPhones, iPads en iPods zit Intelligent Tracking Prevention - slimme volgpreventie. Dit zorgt ervoor dat adverteerders je de eerste 24 uur nadat je een site hebt bezocht nog wel kunnen volgen. Maar, en dat is nieuw, als je daarna niet nogmaals 'contact' hebt met deze adverteerder, dan wordt informatie die bedrijven over je krijgen fors beperkt.

De mate van tracking loopt de spuigaten uit.

Hans de Zwart, burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom

In de 29 dagen die volgen wordt de vergaarde informatie nog wel gebruikt om gemakkelijker in te loggen op de site. Na dertig dagen is dit ook niet meer mogelijk en wordt de informatie definitief verwijderd. Adverteerders vrezen dat dit grote gevolgen kan hebben voor hun werkwijze en inkomsten.

"De mate van tracking loopt de spuigaten uit", zegt Hans de Zwart, directeur van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. "Ik vind het jammer dat Apple dit zelf zo moet opleggen."

De Zwart verwacht dat het wel gaat helpen, maar benadrukt ook dat adverteerders naar nieuwe manieren gaan zoeken. "De kans bestaat dat websites straks onderling cookies gaan uitwisselen en dus in feite gaan samenwerken om tracking-gegevens te behouden."

Tweede keer kritiek

Het is de tweede keer dat Apple een functie introduceert die op kritiek van de advertentiewereld kan rekenen. In 2015, bij de introductie van iOS 9, kregen app-ontwikkelaars de mogelijkheid om een app te bouwen die in Safari advertenties blokkeert. Vorige week hebben zes brancheorganisaties Apple een open brief gestuurd waarin ze zich beklagen over de nieuwste stap.

"Apple bepaalt hiermee eenzijdig dat trackers niet meer gebruikt mogen worden en dat vinden wij niet goed", zegt Yvonne de Jager, directeur van IAB Nederland, een brancheorganisatie voor digitale marketing. "We moeten van de illusie af dat wat je op internet leest gratis is, dat is niet zo."

De Jager verwacht dat mensen minder gepersonaliseerde reclames gaan zien als gevolg van Apples aanpassing. "En dat was juist de belofte van het internet: dat je advertenties te zien kreeg die beter op je aansluiten."

Wel vindt De Jager dat de gebruiker uiteindelijk weer meer controle moet krijgen over zijn of haar privacy online. Maar hoe dat precies moet worden vormgegeven, dat is nog niet duidelijk.

Advertentiereuzen Google en Facebook kunnen gebruikers wel blijven volgen. Dat komt doordat deze twee bedrijven het 'strafbankje' van 24 uur waar trackers op terechtkomen, slim ontwijken.

Veel gebruikers zijn namelijk ingelogd, waardoor de kans heel groot is dat Apple ziet dat je binnen 24 uur opnieuw contact maakt met de tracker van Google of Facebook. De Zwart vindt dat jammer, maar snapt die keuze wel . "Het web moet wel blijven werken, Apple wil niet dat mensen elke keer opnieuw moeten inloggen "

Daarnaast heeft de wijziging in Safari geen invloed op apps. Dus Facebook kan je gewoon blijven volgen via Facebook en Instagram.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl