De maatregelen die Facebook neemt op het platform Facebook

‘Nepnieuws op Facebook labelen helpt weinig’

tijd van publicatie

De Amerikaanse universiteit Yale constateert na onderzoek onder 7500 mensen dat het labelen van een bericht als 'nepnieuws' weinig effect heeft. De ondervraagden geven aan dat de aanwezigheid van zo'n label het maar 3,7 procent waarschijnlijker maakt dat ze het nieuws zelf ook als 'nep' beoordelen.

Bij sommige groepen, onder meer aanhangers van president Trump, brengt het label zelfs een tegengesteld effect teweeg. Lezers geloven nepnieuws-berichten die niet worden gelabeld eerder, doordat ze ervan uitgaan dat nieuwsorganisaties niet al het nieuws checken. Ook onder mensen jonger dan 26 is deze trend zichtbaar.

David Rand, één van de onderzoekers, concludeert dat het checken van feiten weinig effect heeft. "Het is bij lange na niet genoeg om het probleem te verhelpen", zegt hij tegen Politico.

Vraagtekens

De nieuwssite vroeg Facebook om een reactie op het onderzoek. Een woordvoerder heeft vragen bij het onderzoek, omdat dit is uitgevoerd via een internet-enquête en niet op Facebook zelf. Daarnaast benadrukt het bedrijf dat factchecken slechts een van de manieren is waarop het platform nepnieuws wil bestrijden.

Facebook toont sinds een paar maanden bij berichten die door twee of meer journalistieke organisaties als onjuist zijn aangemerkt een labeltje op de site. Dit moet het voor gebruikers duidelijker maken welke informatie op Facebook klopt en welke niet, zonder dat het platform hoeft te bepalen wat online mag blijven staan.

In Nederland factchecken NU.nl en de Universiteit Leiden berichten van Facebook. Zij vinden tot nu toe weinig berichten die niet kloppen. Deze zomer hebben ze voor het eerst bericht als 'onwaar' bestempeld. NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vindt dat Facebook meer ruchtbaarheid moet geven aan de mogelijkheid om nepnieuws te melden.

STER reclame