Facebook bood 600 miljoen, maar greep toch naast rechten cricket

Aangepast
AFP

600 miljoen dollar, dat leek Facebook wel genoeg om de digitale uitzendrechten van het Indiase cricket voor vijf jaar veilig te stellen. Maar het bedrijf greep mis, ondanks het enorme bedrag. Star, een bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, bood namelijk 2,6 miljard dollar voor een pakket waar naast de online-rechten ook de tv-rechten inzitten. Star won in de vorige periode ook het hele rechtenpakket - toen nog voor 750 miljoen dollar.

Facebook heeft al langer veel interesse in India. Het aantal mensen met internettoegang groeit daar snel en het sociale netwerk hoopt daar verder te kunnen groeien. Het bedrijf bereikte onlangs de mijlpaal van 2 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd en vooral in landen als India zijn nog groeimogelijkheden.

Het feit dat het sociale platform bereid is om meer dan een half miljard dollar neer te leggen voor beelden van een sport die in India heel populair is, bewijst opnieuw dat het bedrijf druk op zoek is naar onderscheidend videomateriaal. Onlangs lanceerde Facebook in de VS 'Watch', een videodienst die onder meer moet concurreren met YouTube.

NFL

Het bedrijf van Mark Zuckerberg is al langer op zoek naar sportvideo's, maar volgens techsite Recode ging dat tot nu toe om minder populaire evenementen. De site merkt op dat Facebook zich nu zou kunnen richten op de rechten van NFL op smartphones (uiteindelijk voor Facebook de belangrijkste plek). Die rechten, voor vier jaar met een waarde van 1 miljard dollar, komen aan het eind van dit jaar weer beschikbaar. Momenteel zijn de rechten nog in handen van telecomprovider Verizon.

Eerder dit jaar diende Facebook, net als Amazon, Twitter en YouTube, al een voorstel in om tien NFL-wedstrijden (National Football League - Amerikaans voetbal) op donderdagavond te mogen streamen. Uiteindelijk ging Amazon er met de buit vandoor. De webwinkelgigant bood 50 miljoen dollar, vijf keer zoveel als wat Twitter de vorige keer betaalde voor de rechten.