Max Verstappen na zijn tiende plaats op Monza
NOS SportAangepast

'Afwachtend racen, dat zit er niet in bij de familie Verstappen'

Vol voor de winst gaan en daarbij risico's niet vermijden. Alles of niets, spektakel gegarandeerd. Zijn stijl van racen levert Max Verstappen een hoop fans op, maar dit seizoen nog maar weinig WK-punten. "Tsja. Het is de aard van het beestje", constateert Kees van de Grint.

De bandenexpert was jarenlang een van de architecten van het succes van Michael Schumacher bij Ferrari. Later verzorgde Van de Grint de banden voor de karts van Verstappen.

"Je kunt je afvragen of het in Italië, gezien zijn startpositie (dertiende, red.), niet beter was geweest om wat voorzichtiger, meer afwachtend te racen. Maar dat zit er niet in bij de familie Verstappen", vertelt de expert bij Langs de Lijn.

Verstappen kende op Monza een prima start en rukte in een mum van tijd op van de dertiende naar de achtste plaats. In de derde ronde raakte hij in een felle strijd verwikkeld om de zevende plaats met Felipe Massa.

Daarbij kwam de Red Bull-bolide van Verstappen in contact met de auto van de Braziliaan. Het kostte hem een lekke band en de neus van zijn auto. Na de noodzakelijke pitstop keerde Verstappen als twintigste terug op het circuit.

De aanvaring tussen Max Verstappen en Felipe Massa in Monza

Wat geduld betreft, kan Verstappen veel leren van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, meent Van de Grint.

"Soms is het beter om tweede, derde of vierde te worden. De constante resultaten van Ricciardo staan straks in de boeken. Niemand weet dan meer de achtergronden, maar iedereen ziet wel dat Verstappen minder heeft gepresteerd."

In de WK-stand staat Ricciardo met 144 punten vierde, terwijl Verstappen na zijn tiende plaats in Italië op 68 punten is gekomen en daarmee de nummer zes is. Toch schat Van de Grint de Nederlander nog altijd hoger in.

"Niemand in de Formule 1 ontkent zijn megatalent. Iedereen ziet in hem een toekomstig wereldkampioen, mits hij de juiste auto krijgt. Buitenlandse volgers vinden wel dat hij vaak bij botsingen is betrokken. Ik vind het wel mooi eigenlijk, dat iemand die strijd durft aan te gaan."

Ferrari op Monza

Van de Grint werkte in het verleden zeven jaar voor bandenleverancier Bridgestone bij Ferrari en kende met Schumacher als coureur het ene succes na het andere, ook op Monza.

Michael Schumacher viert de overwinning op Monza in 2006

Voor het legendarische Italiaanse team is de Grote Prijs van Italië de belangrijkste race van het jaar. Maar voor de zevende keer op rij kwam er geen Ferrari als winnaar over de streep.

Sebastian Vettel was van de rode auto's nog de snelste: hij werd derde, op 36 seconden achter de Mercedes van winnaar Lewis Hamilton. "Dat is niet zomaar verliezen, dat is een megaklap", oordeelt ervaringsdeskundige Van de Grint.

"Monza is vaak de enige race die door de top van Ferrari wordt bezocht. Het zal maandag heel wat teweegbrengen in de directiekamer in Maranello. Dit komt keihard aan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl