Aangepast

Zorgen over fraude in de wijkverpleging

  • Jane van Laar

    verslaggever zorg

  • Jane van Laar

    verslaggever zorg

Zorgverzekeraars maken zich zorgen over fraude in de wijkverpleging. Vooral bij nieuwe organisaties die op de markt komen. "Wij zien dat de kwaliteit van zorg voor mensen die bij ons verzekerd zijn, niet altijd gewaarborgd is", stelt Olivier Gerrits, directeur zorginkoop van Zilveren Kruis.

Maar de organisaties die wijkverpleging bieden, voelen zich onterecht weggezet als fraudeurs. Zij zeggen juist dat zorgverzekeraars niet of heel laat betalen voor de zorg die ze wel degelijk verlenen. Sommige wijkverpleegkundigen die als zelfstandige werken, wachten al maanden op duizenden euro's.

Zorgen over fraude in de wijkverpleging

Valse nota's indienen

De vraag naar wijkverpleegkundige zorg aan huis is enorm. In sommige regio's zijn er zelfs wachtlijsten. Er is een tekort aan verpleegkundigen, en de grote aanbieders van wijkverpleging hebben vaak te maken met een beperkt budget, waardoor ze soms moeilijk nieuwe patiënten kunnen aannemen.

Nieuwe, kleine organisaties springen daarom in dat gat. Ook komen er steeds meer organisaties die zich specialiseren in een bepaald soort thuiszorg, zoals zorg voor mensen die terminaal zijn. Deze organisaties hebben vaak geen contract met zorgverzekeraars, maar de verzekeraars moeten deze zorg wel vergoeden.

De zorgverzekeraars volgen die ontwikkelingen dus met argusogen en kijken extra kritisch naar dit soort organisaties. "Fraude vindt in het overgrote deel plaats in ongecontracteerde zorg", zegt Gerrits van Zilveren Kruis. "Er is bijvoorbeeld een criminele organisatie die onze verzekerden benadert om valse nota's in te dienen en dan vervolgens de opbrengst te delen. Het is echt onacceptabel dat zorggeld op die manier verdwijnt."

Coördinator wijkverpleging Marijke Briedé werkt zonder contract en wordt gek van alle extra controles die zorgverzekeraars loslaten op haar organisatie. Volgens haar schieten de verzekeraars door.

"Als je bij een nieuwe verzekeraar komt met een nieuwe cliënt, word je meteen helemaal gescreend", vertelt Briedé. "We worden weggezet als crimineel. We moeten achter elke factuur aan, elke keer weer bellen. Soms duurt het maanden voordat er wordt uitbetaald."

Daardoor kan het aannemen van een nieuwe cliënt ook een risico zijn. Briedé: "Bij een nieuwe cliënt vroeg ik altijd als eerste naar de medische situatie. Tegenwoordig vraag ik eerst waar iemand verzekerd is." Ook patiënten moeten soms lang wachten op hun geld, als ze de rekening voorschieten.

Heksenjacht

Brancheorganisatie BTN herkent het verhaal van de wijkverpleegkundige. "Er is een heksenjacht gaande op zorgaanbieders zonder contract", zegt Maarten Oosterkamp van BTN. "Natuurlijk moet fraude bestreden worden, maar het is een relatief klein probleem. Het gaat om nog geen 2 miljoen euro op een totale omzet van 3,1 miljard."

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis herkent de klachten vanuit de wijkverpleging niet. Gerrits: "Als er geen aanleiding is om te twijfelen aan een declaratie betalen we binnen de normale termijn uit. Als er wel reden voor twijfel is vragen we om extra informatie. Om er zeker van te kunnen zijn dat de kwaliteit van zorg op orde is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl