#hoeradehashtagbestaat10jaar

Aangepast
NOS
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Het begon heel simpel, met deze tweet van Chris Messina. Een twitteraar van het eerste uur.

Chris Messina 🏴‍☠️
@chrismessina
how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?
12 jaar geleden

Zijn doel was simpel: hij wilde tweets over een bepaald onderwerp wat meer clusteren. Hij was op dat moment op tech- en muziekfestival South By South West (#SXSW) en wilde wat meer orde aanbrengen in de hoeveelheid tweets over het festival. Het bleek een gouden zet met een enorme impact.

Vandaag is het tien jaar geleden dat de hashtag voor het eerst werd gebruikt op Twitter, al duurde het nog tot 2009 voordat het platform de hashtag zelf omarmde.

Het begon dus bij Messina, die het idee had afgekeken van IRC (internet relay chat), toen een populaire manier om te chatten. Dit protocol gebruikte de hashtag om kanalen te maken. In die kanalen konden gebruikers vervolgens met elkaar chatten. Dat wilde de ontwikkelaar van Google ook op Twitter.

Bosbranden

De # werd op Twitter voor het eerst echt een ding in oktober 2007. Er waren toen grote bosbranden in Californië en Nate Ritter deed daar op Twitter actief verslag van. Messina stelde toen voor #SanDiegoFire te gebruiken, zodat de tweets goed vindbaar zouden worden.

ɴᴀᴛᴇ ʀɪᴛᴛᴇʀ
@nateritter
#sandiegofire south shores, ski beach open to motor homes. fiesta island is open to first 500 livestock that come in.
11 jaar geleden

Daarmee was ook een van de belangrijkste redenen waarom hashtags nu nog altijd worden gebruikt geboren: grote nieuwsgebeurtenissen. Grote aanslagen die de afgelopen jaren plaatsvonden kregen al snel een eigen hashtags, zoals #ParisAttacks. Die werd gebruikt om de aanslagen aan te duiden die op 13 november 2015 plaatsvonden.

Maar ook verkiezingen (#Elections2016 en #TK2017) en grote kampioenschappen (#EK2017, voor het EK vrouwenvoetbal) hebben hun eigen hashtag. En vergeet televisie niet, waar mensen via bijvoorbeeld #BZV (Boer Zoekt Vrouw) of #WIDM (Wie Is De Mol?) meepraten over wat er gebeurt in hun favoriete serie. Per dag worden er nu 125 miljoen hashtags op Twitter geplaatst.

Belangrijke hashtags volgens Twitter:

#barcamp: de introductie van de hashtag in 2007 door Chris Messina

#FF: op 16 januari 2009 wordt deze hashtag (die staat voor follow friday) voor het eerst gebruikt om volgers te wijzen op anderen interessante accounts.

#WorldCup2010: tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika introduceert Twitter emoji's bij hashtags.

#IceBucketChallenge: de bekende uitdaging begint in juli 2014 op Twitter. In hetzelfde jaar wordt het begrip toegevoegd aan het Oxford-woordenboek.

#JeSuisCharlie en #PrayforParis: het jaar erop staat ten dele in het teken van grote aanslagen in Frankrijk. Die op het satirische weekblad Charlie Hebdo en op een vrijdagavond in het Parijse nachtleven en concertzaal Bataclan. Via deze hashtags rouwen mensen wereldwijd om de doden die erbij vallen.

#PokémonGo: een jaar later wordt deze hashtag gebruikt om het populairste smartphonespel in jaren te bespreken.

Maar ook op taaltechnisch vlak heeft de hashtag invloed gehad. "Hashtags als #dtv #nofilter #foodporn en #tbt zijn hele zinnen in enkele lettertekens: superhandig dus als je weinig ruimte en tijd hebt", schrijft het Genootschap Onze Taal daarover. "En hoe handiger, beeldender of mooier ze zijn, hoe meer mensen ze omarmen."

"Je kunt er dan niet alleen in een handomdraai miljoenen berichten per dag mee doorzoeken, maar door die termen te gebruiken laat je ook zien tot welke groep je hoort. Dat is niets nieuws eigenlijk. Zo is het altijd gegaan met taal."

Covfefe

Hashtags worden dus om diverse redenen gebruikt. Soms gebeurt het ook dat de hashtag wordt gebruikt om een meme aan te duiden. Zo twitterde president Trump een aantal weken geleden per ongeluk het woord covfefe. Een niet bestaand woord dat de uren daarna veel werd getweet. En uiteraard kreeg het daardoor ook zijn eigen hashtag.

Hashtags waren in het begin vooral een Twitterding, maar werden al snel ook omarmd door andere sociale media. Zo bieden Instagram, Facebook en Google+ (ja, dat bestaat nog) ondersteuning voor woorden waar '#' voor staan.

Het is vooral op Instagram een groot succes geworden. Daar is de hashtag dé manier geworden om dingen terug te vinden. Dat komt vooral door de werking van de zoekfunctie. Je zoekt daar op locatie, accounts óf een hashtag. Veel gebruikers hopen door het gebruik van hashtags eerder gevonden en dus 'ontdekt' te worden.

STER Reclame