Een IC-direct trein van NS Wikipedia

Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. De speciale treinen tussen Schiphol en Breda zijn zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor kan verliezen, schrijft Het Financieele Dagblad vanochtend.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt een andere vervoerder in te schakelen die de NS kan bijstaan of zelfs de diensten kan overnemen.

Uit NS-gegevens over de eerste jaarhelft, die het FD in handen heeft, blijkt dat de NS te veel vertragingen heeft met de Intercity Direct, waarmee de vervoerder na het Fyra-debacle over de prijzige hogesnelheidslijn is gaan rijden.

In het afgelopen halfjaar reed 81,2 procent van de treinen op tijd. Op tijd wil zeggen: minder dan vijf minuten vertraging. Maar dat had minstens 82,5 procent moeten zijn. De rest van het jaar moet minstens 83,8 procent van de treinen op tijd rijden om de jaar-eis te halen. Anders dreigt een boete.

Herfstblaadjes

Maar om die achterstand in de herfst in te halen, is een bijna onmogelijke opgave. De NS zegt in de krant dat het juist in de tweede helft van het jaar moeilijker wordt om treinen op tijd te laten rijden door regen, storm, vallende bladeren en hordes studenten die via het spoor reizen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu benadrukt dat er een onderzoek loopt. Al sinds de start van de hsl-lijn worstelt de NS met vertragingen, hoge uitval en een tekort aan zitplaatsen. Als na de zomer uit het onderzoek blijkt dat er onvoldoende uitzicht is op een verbetering van de prestatie, zou de NS of voortaan kunnen worden bijgestaan door een ander spoorbedrijf of komt het snelle spoor zelfs definitief in handen van een andere partij.

Hard werken

De NS heeft tegenover de NOS geen behoefte om uitgebreid te reageren. Een woordvoerder bevestigt dat er op de snelle lijn problemen zijn: "Die hebben onze aandacht. We werken er hard aan om de prestaties te verbeteren. Een uitdaging, zeker. Maar om nu al - na een halfjaar - allerlei conclusies te trekken, gaat ons te ver. Een jaar heeft 12 maanden, dan zien we verder."

STER reclame