DJ op festival Welcome to the future
Aangepast

De kans dat je op dancefestivals een vrouw ziet draaien is klein

  • Suzan Yücel

    redacteur NOS op 3

  • Suzan Yücel

    redacteur NOS op 3

Het festivalseizoen is in volle gang. Elk weekend verzamelen zich duizenden mensen om hun handen in de lucht te gooien op een dancebeat. Dat gebeurt nog altijd vooral op muziek van mannelijke dj's. Ook dit jaar staan er weer aanzienlijk meer mannen dan vrouwen achter de draaitafels.

Van de tien invloedrijkste dancefestivals in Nederland bestaat gemiddeld genomen nog geen 10 procent van de programmering uit vrouwen. Festivals als Dekmantel (19,8 procent) en Awakenings (16,8 procent) scoren bovengemiddeld, terwijl Extrema Outdoor (4,6 procent) en Dance Valley (1,9 procent) relatief weinig ruimte geven aan draaiende dames.

"Wij hebben niet bewust minder vrouwelijke dj's geboekt dan de andere festivals", zegt Marvin de Kater, programmeur van Dance Valley. "In de genres van de podia op Dance Valley komen we helaas minder vrouwelijke producers en dj's tegen. Als we in de toekomst bij het programmeren tegen de juiste vrouwelijk dj en producers aanlopen dan staan we daar zeker voor open."

Er gaan inmiddels steeds meer geluiden op in de dancewereld om vrouwen meer ruimte te geven achter de draaitafels. We spraken drie vrouwelijke dj's die wel een paar manieren weten om dat voor elkaar te krijgen:

De dj's over het tekort aan vrouwelijke dj's

"Het is een mannenwereld en dat is het altijd al geweest", zegt dj Hellie Berry. "Mensen verwachten minder snel van een vrouw dat ze gaat draaien. We hebben een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen waar we tegenop kunnen kijken."

Nederlands bekendste vrouwelijke dj is nog altijd Isis van der Wel, oftewel DJ Isis. Dit jaar vierde ze in Paradiso haar 25-jarig jubileum. "Het is niet persé een dj-ding. Mannen domineren al duizenden jaren en zetten zichzelf al gauw op de voorgrond. Wij als vrouwen moeten ons op alle fronten invechten", zegt de dj.

Hellie Berry aan het draaien

Hellie Berry legt de verantwoordelijkheid deels bij de programmeurs. Die boeken volgens haar te veilig en moeten meer risico's nemen door vrouwen te boeken die goed, maar minder bekend zijn.

Zoë Xenia draait zelf al tien jaar en gaat zelfs nog een stap verder. Zij stelt een vrouwenquotum voor op festivals. "Ik ben er geen fan van, maar soms moet je er dingen doorheen drukken om het voor elkaar te krijgen. Het schiet zo niet op."

Anaïs d'Olivat, programmeur van het festival Mysteryland, vindt dat ze niet persé vrouwen hoeft te boeken. "Ik boek iemand die ik goed vind. Er zijn nu eenmaal minder vrouwen die ik kan boeken. Dat is een feit."

Promoters aan het woord

Inmiddels probeert de Stichting N8BM A'DAM, onder leiding van de Amsterdamse nachtburgemeester Mirik Milan, het vrouwentekort aan te pakken. Op 6 september organiseren zij de conferentie Chicks on a Mission. Met nationale en internationale mensen uit de dancescene praten ze over de positie van vrouwen in het nachtleven.

Ondanks de vele signalen zijn er ook veel vrouwelijke dj's die zich liever niet uitlaten over hun positie binnen de scene. Volgens Isis hoort dat proces erbij. "Ik heb ook jarenlang gedaan alsof ik one of the guys ben. En uiteindelijk ben ik geen man, ik ben een vrouw. Die bewustwording komt met de jaren. Ik realiseer me nu dat ik me niet als een man hoef te gedragen om serieus genomen te worden."

Deel artikel: