'Natuur is leuk, maar je moet er wel koffie kunnen drinken'
Merel Stikkelorum
Economieverslaggever
Merel Stikkelorum
Economieverslaggever
Staatsbosbeheer trekt steeds vaker ondernemers aan in natuurgebieden om die toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor bezoekers. De organisatie heeft de inkomsten ook hard nodig: een paar jaar geleden viel een fors deel van het budget weg toen de overheid de subsidie halveerde.
Staatsbosbeheer heeft 265.000 hectare aan natuurgebied onder zich. Zo'n 8 procent van de totale oppervlakte van Nederland. De ondernemers moeten meer mensen naar deze gebieden trekken, zegt locatieontwikkelaar Jan Vrielink. "Natuur is leuk, maar je moet er wel koffie kunnen drinken."
Natuur als belevenis
De natuurorganisatie heeft twee jaar geleden een nieuwe weg ingeslagen. "We gaan nu niet alleen meer voor beschermen, maar ook voor beleven", zegt Vrielink. "Tien jaar geleden was dat heel anders. Toen deden we alleen aan bescherming, het liefst met een hek ervoor."
Tegenwoordig is de natuur een stuk minder afgebakend. "We gaan nu actief op zoek naar manieren om een gebied aantrekkelijker te maken, naar een beleving voor mensen. Dat doen we deels samen met ondernemers." Bijkomend voordeel is dat het geld oplevert. "We krijgen pacht van de ondernemers. Die kunnen we weer inzetten in het beheer van de gebieden."
Eén van die ondernemers is Stella Heinen. Samen met zakenpartner René Willigenburg gaat zij in recreatiegebied Nieuw Wulven bij Houten een horecagelegenheid en een klimpark neerzetten. Voorheen voer ze op zee, onder meer met haar zelfgebouwde cruiseschip. In Frankrijk bekwaamde ze zich in het bouwen van klimparken. Ook op horecagebied heeft ze ervaring.
Dat is een harde eis, zegt Vrielink. "We krijgen heel veel aanmeldingen, maar daar zitten veel mensen tussen die het roer om willen gooien. Dan kiezen ze voor de horeca omdat ze wel pannenkoeken kunnen bakken." Daar is Staatsbosbeheer dus niet naar op zoek. "Wij zoeken gedegen ondernemers met een visie op een gebied voor over tien jaar en over dertig jaar."
Die ervaring komt goed van pas, want het is niet eenvoudig om iets neer te zetten in een natuurgebied. "Er mag heel weinig want er zijn héél veel regeltjes", zegt Heinen. "Je moet iedereen te vriend houden. Dus ook de vogeltjes die aan het nestelen zijn. Als dat gebeurt, mag je niet bouwen."
Wat meespeelde bij de selectie van het ondernemersduo is dat mensen die normaal gesproken moeilijk aan werk komen, een rol krijgen in hun bedrijf. Bovendien wordt het klimpark gratis toegankelijk.
Voor Heinen en Willigenburg is rendement dan ook zeker niet het belangrijkste motief. "Als er maar geen geld bij hoeft", zegt Heinen. Dat moet gaan lukken, verwacht ze. "Als we dit allemaal voor de kinderen neerzetten, komen de ouders vanzelf een kop koffie drinken."